Het totale aantal leerlingen dat wereldwijd niet over basisleesvaardigheid beschikt, steeg daardoor naar 584 miljoen. "Daarmee werd de vooruitgang die de afgelopen twee decennia werd geboekt in één klap weggeveegd", klinkt het in het rapport waarin sprake is van een "generationele catastrofe". Unesco vreest dat de opgelopen schade ten gevolge van de coronapandemie nog een decennium voelbaar zal zijn en roept dan ook op tot "uitzonderlijke inspanningen om te voorzien in oplossingen". "Onderwijs moet een prioriteit zijn in de maatregelen die worden genomen om de gezondheidscrisis aan te pakken en in de herstelplannen", zei Audrey Azoulay, directeur-generaal van Unesco, tegenover het Franse persburau AFP. "Internationale samenwerking moet worden gemobiliseerd om ervoor te zorgen dat dit fundamentele recht op onderwijs wordt geëerbiedigd en dat het leren doorgaat." De toename situeert zich hoofdzakelijk in Latijns-Amerika en de Caraïben, net als in Centraal- en Zuid-Azië. In een dertigtal landen wereldwijd zijn de scholen momenteel nog steeds gesloten; in het merendeel van de landen zijn de scholen gedeeltelijk geopend. In zowat 107 landen zijn de scholen volledig open. (Belga)
nieuws
Unesco waarschuwt voor "generationele ramp" wat betreft leerachterstand
(Belga) Unesco waarschuwt voor een toename van twintig procent van het aantal leerlingen dat wereldwijd niet de basisleesvaardigheid zal hebben verworven die voor hun leeftijd wordt verwacht. Door de coronapandemie steeg het aantal leerlingen met leerachterstand vorig jaar met honderd miljoen.

Het totale aantal leerlingen dat wereldwijd niet over basisleesvaardigheid beschikt, steeg daardoor naar 584 miljoen. "Daarmee werd de vooruitgang die de afgelopen twee decennia werd geboekt in één klap weggeveegd", klinkt het in het rapport waarin sprake is van een "generationele catastrofe". Unesco vreest dat de opgelopen schade ten gevolge van de coronapandemie nog een decennium voelbaar zal zijn en roept dan ook op tot "uitzonderlijke inspanningen om te voorzien in oplossingen". "Onderwijs moet een prioriteit zijn in de maatregelen die worden genomen om de gezondheidscrisis aan te pakken en in de herstelplannen", zei Audrey Azoulay, directeur-generaal van Unesco, tegenover het Franse persburau AFP. "Internationale samenwerking moet worden gemobiliseerd om ervoor te zorgen dat dit fundamentele recht op onderwijs wordt geëerbiedigd en dat het leren doorgaat." De toename situeert zich hoofdzakelijk in Latijns-Amerika en de Caraïben, net als in Centraal- en Zuid-Azië. In een dertigtal landen wereldwijd zijn de scholen momenteel nog steeds gesloten; in het merendeel van de landen zijn de scholen gedeeltelijk geopend. In zowat 107 landen zijn de scholen volledig open. (Belga)