De uitstoot van vaste installaties die onder de EU-regeling voor de handel in emissierechten vallen, daalde met 9,1 procent op jaarbasis tot 1.530 megaton CO2-equivalenten, aldus het EEA. Het gaat om de sterkste daling op jaarbasis sinds 2009. Dat komt omdat men in de EU steeds minder steenkool gebruikt om elektriciteit op te wekken. Door de stijgende CO2-prijzen wordt het gebruik van steenkool steeds minder aantrekkelijk. Het aandeel van hernieuwbare energie, zoals wind- en zonne-energie, stijgt dan weer. Vele landen ruilden steenkool in voor gas, wat ook een fossiele brandstof is, maar minder CO2 uitstoot wanneer het verbrand wordt. In vergelijking met 2005 is de uitstoot met 35 procent gedaald. Maar om het doel van klimaatneutraliteit in 2050 te halen, moet de uitstoot nog aanzienlijk zakken, waarschuwen de experten. "Het energiesysteem van de Europese Unie wordt snel koolstofarm", besluit het EEA. Dat verwacht dat het in 2020 nog verder zal dalen, deels door de coronacrisis. Voor het luchtverkeer zijn de cijfers minder positief in 2019, daar steeg de uitstoot met 1 procent, wat overeenkomt met de grote vraag naar vluchten. (Belga)

De uitstoot van vaste installaties die onder de EU-regeling voor de handel in emissierechten vallen, daalde met 9,1 procent op jaarbasis tot 1.530 megaton CO2-equivalenten, aldus het EEA. Het gaat om de sterkste daling op jaarbasis sinds 2009. Dat komt omdat men in de EU steeds minder steenkool gebruikt om elektriciteit op te wekken. Door de stijgende CO2-prijzen wordt het gebruik van steenkool steeds minder aantrekkelijk. Het aandeel van hernieuwbare energie, zoals wind- en zonne-energie, stijgt dan weer. Vele landen ruilden steenkool in voor gas, wat ook een fossiele brandstof is, maar minder CO2 uitstoot wanneer het verbrand wordt. In vergelijking met 2005 is de uitstoot met 35 procent gedaald. Maar om het doel van klimaatneutraliteit in 2050 te halen, moet de uitstoot nog aanzienlijk zakken, waarschuwen de experten. "Het energiesysteem van de Europese Unie wordt snel koolstofarm", besluit het EEA. Dat verwacht dat het in 2020 nog verder zal dalen, deels door de coronacrisis. Voor het luchtverkeer zijn de cijfers minder positief in 2019, daar steeg de uitstoot met 1 procent, wat overeenkomt met de grote vraag naar vluchten. (Belga)