Volgens Verlinden tonen de cijfers aan dat een vorm van afleiding in belangrijke mate bijdraagt tot verkeersongevallen, soms zelfs met dodelijke afloop. Onderzoek van veiligheidsinstituut Vias schat dat het gaat om 10 tot 12 procent van de ongevallen met doden of gewonden in ons land. Een gedragsenquête van datzelfde Vias toont dan weer aan dat een op vijf bestuurders jonger dan 35 jaar de gsm hanteert tijdens het rijden. "We gebruiken onze smartphone op elk ogenblik en op elke plaats en dat zet zich door achter het stuur", zegt Verlinden. "We weten echter uit de cijfers dat dit erg gevaarlijk is en moeten daar paal en perk aan stellen." Een draagbare telefoon gebruiken terwijl je rijdt, mag nu al niet. Maar een uitbreiding is nodig, vinden Verlinden en Kamerlid Jef Van den Bergh. "We zitten met een erg gedateerde regelgeving van meer dan twintig jaar geleden die als taak had om bellen achter het stuur te vermijden, maar vandaag zit je met smartphones, tablets, e-readers... noem maar op. Het nieuwe wetsvoorstel heeft het over een verbod op het gebruik van alle elektronische toestellen met een scherm achter het stuur. Als het toestel vasthangt aan de wagen kan het wel nog." (Belga)

Volgens Verlinden tonen de cijfers aan dat een vorm van afleiding in belangrijke mate bijdraagt tot verkeersongevallen, soms zelfs met dodelijke afloop. Onderzoek van veiligheidsinstituut Vias schat dat het gaat om 10 tot 12 procent van de ongevallen met doden of gewonden in ons land. Een gedragsenquête van datzelfde Vias toont dan weer aan dat een op vijf bestuurders jonger dan 35 jaar de gsm hanteert tijdens het rijden. "We gebruiken onze smartphone op elk ogenblik en op elke plaats en dat zet zich door achter het stuur", zegt Verlinden. "We weten echter uit de cijfers dat dit erg gevaarlijk is en moeten daar paal en perk aan stellen." Een draagbare telefoon gebruiken terwijl je rijdt, mag nu al niet. Maar een uitbreiding is nodig, vinden Verlinden en Kamerlid Jef Van den Bergh. "We zitten met een erg gedateerde regelgeving van meer dan twintig jaar geleden die als taak had om bellen achter het stuur te vermijden, maar vandaag zit je met smartphones, tablets, e-readers... noem maar op. Het nieuwe wetsvoorstel heeft het over een verbod op het gebruik van alle elektronische toestellen met een scherm achter het stuur. Als het toestel vasthangt aan de wagen kan het wel nog." (Belga)