Het systeem van outreach medewerkers bestaat al sinds 2019. Ze informeren transmigranten of mensen zonder papieren over de asielprocedure, de Dublinregels of vrijwillige terugkeer naar het land van herkomst. De toename van het aantal medewerkers - van drie naar veertien - moet het team ook buiten de hoofdstad aan de slag laten gaan. Mahdi wijst op Zeebrugge of plaatsen waar groepen mensen samenkomen in dorpskernen en op snelwegparkings. De staatssecretaris noemt de transmigranten "een uitdagende groep" om mee te werken. Het gaat om mensen die hier geen asiel willen aanvragen, maar het Verenigd Koninkrijk willen bereiken. Ze hebben veelal geen recht op verblijf. Het is volgens Mahdi van belang dat ze juiste informatie krijgen. "Wat outreach medewerkers doen, is van essentieel belang. Ze trachten een informatie-oorlog te winnen. Er doen heel wat foute verhalen de ronde over het leven in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of de asielprocedure. Dit is een grote meerwaarde: sociaal werk kan je niet doen via het uitdelen van een flyer", aldus Mahdi. De medewerkers proberen op een neutrale en begrijpelijke manier de mensen te informeren. Door vaak op het terrein aanwezig te zijn, kan er vertrouwen groeien en in gesprek worden gegaan met de migrant. Om de transmigranten beter te kunnen bereiken, werkt het team op het terrein samen met ngo's en organisaties als Croix Rouge Belgique. Volgens Mahdi is voorlopig in 21 procent van de contacten een positief resultaat. (Belga)

Het systeem van outreach medewerkers bestaat al sinds 2019. Ze informeren transmigranten of mensen zonder papieren over de asielprocedure, de Dublinregels of vrijwillige terugkeer naar het land van herkomst. De toename van het aantal medewerkers - van drie naar veertien - moet het team ook buiten de hoofdstad aan de slag laten gaan. Mahdi wijst op Zeebrugge of plaatsen waar groepen mensen samenkomen in dorpskernen en op snelwegparkings. De staatssecretaris noemt de transmigranten "een uitdagende groep" om mee te werken. Het gaat om mensen die hier geen asiel willen aanvragen, maar het Verenigd Koninkrijk willen bereiken. Ze hebben veelal geen recht op verblijf. Het is volgens Mahdi van belang dat ze juiste informatie krijgen. "Wat outreach medewerkers doen, is van essentieel belang. Ze trachten een informatie-oorlog te winnen. Er doen heel wat foute verhalen de ronde over het leven in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of de asielprocedure. Dit is een grote meerwaarde: sociaal werk kan je niet doen via het uitdelen van een flyer", aldus Mahdi. De medewerkers proberen op een neutrale en begrijpelijke manier de mensen te informeren. Door vaak op het terrein aanwezig te zijn, kan er vertrouwen groeien en in gesprek worden gegaan met de migrant. Om de transmigranten beter te kunnen bereiken, werkt het team op het terrein samen met ngo's en organisaties als Croix Rouge Belgique. Volgens Mahdi is voorlopig in 21 procent van de contacten een positief resultaat. (Belga)