De uitbreiding is een van de laatste grote beslissingen van het huidige stadsbestuur en kadert in de contractueel vastgelegde uitbouw van het Velosysteem in twee fasen. Tijdens de eerste fase in 2011 werden er 80 stations geopend met in totaal een duizendtal fietsen. Indien het project succesvol zou zijn, was er een uitbreiding voorzien vanaf 2013 tot 150 stations met 1.800 fietsen. De massale belangstelling voor de stadsfietsen - de jaarabonnementen zitten al een hele tijd aan hun maximumcapaciteit - maakt deze tweede fase nu mogelijk. Het schepencollege legde al 39 nieuwe locaties vast, de rest volgt in de loop van volgend jaar nog door het nieuwe bestuur. Het huidige uitbreidingsplan mikt vooral op zogenaamde 'witte vlekken' in het netwerk, onder meer in Berchem en Borgerhout. Idealiter liggen Velo-stations op 300 tot 400 meter van elkaar om grote wandelafstanden te vermijden. Ook enkele veelgebruikte stations worden volgend jaar vergroot, zoals aan de NMBS-stations Antwerpen-Centraal en -Zuid en aan de Meir. Een nog verdere expansie van het Veloproject tot in de districten buiten de Singel (200 extra stations) en zelfs eventueel tot in de randgemeenten staat gepland in het nieuwe bestuursakkoord. (KAV)

De uitbreiding is een van de laatste grote beslissingen van het huidige stadsbestuur en kadert in de contractueel vastgelegde uitbouw van het Velosysteem in twee fasen. Tijdens de eerste fase in 2011 werden er 80 stations geopend met in totaal een duizendtal fietsen. Indien het project succesvol zou zijn, was er een uitbreiding voorzien vanaf 2013 tot 150 stations met 1.800 fietsen. De massale belangstelling voor de stadsfietsen - de jaarabonnementen zitten al een hele tijd aan hun maximumcapaciteit - maakt deze tweede fase nu mogelijk. Het schepencollege legde al 39 nieuwe locaties vast, de rest volgt in de loop van volgend jaar nog door het nieuwe bestuur. Het huidige uitbreidingsplan mikt vooral op zogenaamde 'witte vlekken' in het netwerk, onder meer in Berchem en Borgerhout. Idealiter liggen Velo-stations op 300 tot 400 meter van elkaar om grote wandelafstanden te vermijden. Ook enkele veelgebruikte stations worden volgend jaar vergroot, zoals aan de NMBS-stations Antwerpen-Centraal en -Zuid en aan de Meir. Een nog verdere expansie van het Veloproject tot in de districten buiten de Singel (200 extra stations) en zelfs eventueel tot in de randgemeenten staat gepland in het nieuwe bestuursakkoord. (KAV)