De huidige regelgeving uit 1995 stelt dat verhuurders van auto's met chauffeur, waarvan Uber gebruikt maakt, niet mogen werken met bestellingen via geolocalisatie op een smartphone. Bovendien moet een contract minstens drie uur op voorhand gesloten worden. Concreet betekent dit dat chauffeurs van Uber niet langer bestellingen voor ritten mogen aanvaarden met hun smartphone. Sinds maandag is er door bevoegd Brusselse minister-president Rudi Vervoort opnieuw overgegaan tot een strike toepassing van die regel. Uber pleit nu dat een grondige hervorming en vooral modernisering absoluut noodzakelijk is om vooruit te gaan in de kwestie. "De hervorming was ingeschering in het akkoord van de Brusselse regering in 2014, maar ondanks meerdere pogingen van toenmalig Mobiliteitsminister Pascal Smet is dat niet gelukt", bertreurt Laurent Slits, CEO van Uber België. In het Brusselse regeerakkoord van 2019 is de hervorming van de taxisector opnieuw opgenomen, maar "twee jaar later hebben we nog geen vooruitgang gezien en veranderen ze plots de spelregels", aldus Slits. Uber België dringt er bij de Brusselse regering op aan dat er snel overleg komt met de 2.000 getroffen chauffeurs, "want hun job hangt er van af". Chauffeurs die aangesloten zijn bij de Belgische vereniging van limousinechauffers hebben ondertussen morgen een nieuw protest gepland in de Brusselse straten. Tussen 9.30 uur en 12 uur trekken ze door de hoofdstad richting het kabinet van minister-president Rudi Vervoort. Ze willen de druk opvoeren, nadat beslist werd om het gebruik van de smartphone niet meer toe te laten voor Uber-chauffeurs. "We willen vooruitgang boeken in het overleg met de Brusselse regering en een echt statuut creëren voor onze chauffeurs, zodat we een bloedbad vermijden. We hopen tijdens ons overleg donderdagnamiddag al in die richting te gaan", vertelt Fernando Redondo, voorzitter van de vereniging. Minister-president Vervoort wil op zijn beurt het dossier rond de Uberchauffeurs morgenochtend aan bod laten komen binnen de regering. (Belga)

De huidige regelgeving uit 1995 stelt dat verhuurders van auto's met chauffeur, waarvan Uber gebruikt maakt, niet mogen werken met bestellingen via geolocalisatie op een smartphone. Bovendien moet een contract minstens drie uur op voorhand gesloten worden. Concreet betekent dit dat chauffeurs van Uber niet langer bestellingen voor ritten mogen aanvaarden met hun smartphone. Sinds maandag is er door bevoegd Brusselse minister-president Rudi Vervoort opnieuw overgegaan tot een strike toepassing van die regel. Uber pleit nu dat een grondige hervorming en vooral modernisering absoluut noodzakelijk is om vooruit te gaan in de kwestie. "De hervorming was ingeschering in het akkoord van de Brusselse regering in 2014, maar ondanks meerdere pogingen van toenmalig Mobiliteitsminister Pascal Smet is dat niet gelukt", bertreurt Laurent Slits, CEO van Uber België. In het Brusselse regeerakkoord van 2019 is de hervorming van de taxisector opnieuw opgenomen, maar "twee jaar later hebben we nog geen vooruitgang gezien en veranderen ze plots de spelregels", aldus Slits. Uber België dringt er bij de Brusselse regering op aan dat er snel overleg komt met de 2.000 getroffen chauffeurs, "want hun job hangt er van af". Chauffeurs die aangesloten zijn bij de Belgische vereniging van limousinechauffers hebben ondertussen morgen een nieuw protest gepland in de Brusselse straten. Tussen 9.30 uur en 12 uur trekken ze door de hoofdstad richting het kabinet van minister-president Rudi Vervoort. Ze willen de druk opvoeren, nadat beslist werd om het gebruik van de smartphone niet meer toe te laten voor Uber-chauffeurs. "We willen vooruitgang boeken in het overleg met de Brusselse regering en een echt statuut creëren voor onze chauffeurs, zodat we een bloedbad vermijden. We hopen tijdens ons overleg donderdagnamiddag al in die richting te gaan", vertelt Fernando Redondo, voorzitter van de vereniging. Minister-president Vervoort wil op zijn beurt het dossier rond de Uberchauffeurs morgenochtend aan bod laten komen binnen de regering. (Belga)