Een belbus rijdt alleen op aanvraag en kent geen vaste route of dienstregeling. De belbus stopt alleen aan haltes van De Lijn die voor de rit werden aangevraagd bij de belbuscentrale. Op 12 november 1991 reed de eerste belbus van Veurne naar Roesbrugge-Haringe. Belbussen werden ingevoerd om kostenefficiënt openbaar vervoer aan te bieden in dunbevolkte gebieden. Momenteel zijn er al 131 belbusgebieden, verdeeld over Antwerpen (13), Limburg (41), Oost-Vlaanderen (29), Vlaams-Brabant (16) en West-Vlaanderen (32). Het aantal gebruikers steeg de voorbije jaren tot 2,1 miljoen in 2010. Van de reizigers is 76 pct vrouw en zes op de tien reizigers 45-plusser. 45 pct van de reizigers reist gratis, vooral 65-plussers, en 34 pct heeft een abonnement. De belbusreiziger is trouw, want bijna 57 pct gebruikt de belbus minstens twee keer per maand, 23 pct zelfs dagelijks. De belbus wordt vooral voor boodschappen (43 pct) gebruikt, gevolgd door bezoek (20 pct), administratie (16 pct) of uitstap (14 pct). De tevredenheidsscores liggen zeer hoog. Wat de toekomst betreft zal De Lijn meer en meer gebruik maken van mobiele applicaties, aldus Crevits. "Voor de belbuscentrales zullen de openingsuren en de reserveringsvoorwaarden in 2012 worden geharmoniseerd. Ook de kwaliteit van de telefonische dienstverlening wordt gemonitord." (COR 207)

Een belbus rijdt alleen op aanvraag en kent geen vaste route of dienstregeling. De belbus stopt alleen aan haltes van De Lijn die voor de rit werden aangevraagd bij de belbuscentrale. Op 12 november 1991 reed de eerste belbus van Veurne naar Roesbrugge-Haringe. Belbussen werden ingevoerd om kostenefficiënt openbaar vervoer aan te bieden in dunbevolkte gebieden. Momenteel zijn er al 131 belbusgebieden, verdeeld over Antwerpen (13), Limburg (41), Oost-Vlaanderen (29), Vlaams-Brabant (16) en West-Vlaanderen (32). Het aantal gebruikers steeg de voorbije jaren tot 2,1 miljoen in 2010. Van de reizigers is 76 pct vrouw en zes op de tien reizigers 45-plusser. 45 pct van de reizigers reist gratis, vooral 65-plussers, en 34 pct heeft een abonnement. De belbusreiziger is trouw, want bijna 57 pct gebruikt de belbus minstens twee keer per maand, 23 pct zelfs dagelijks. De belbus wordt vooral voor boodschappen (43 pct) gebruikt, gevolgd door bezoek (20 pct), administratie (16 pct) of uitstap (14 pct). De tevredenheidsscores liggen zeer hoog. Wat de toekomst betreft zal De Lijn meer en meer gebruik maken van mobiele applicaties, aldus Crevits. "Voor de belbuscentrales zullen de openingsuren en de reserveringsvoorwaarden in 2012 worden geharmoniseerd. Ook de kwaliteit van de telefonische dienstverlening wordt gemonitord." (COR 207)