In het voorontwerp wordt gesproken over eenzelfde statuut voor de klassieke taxichauffeurs en de chauffeurs die vandaag vallen onder het systeem van limousinevervoer met chauffeurs. De taxiplatformen Uber en Heetch worden zo gereglementeerd en er komt een numerus clausus voor het aantal chauffeurs. Een eerste stap in de goede richting, maar nog niet voldoende voor de sectorfederaties. "We gaan akkoord met de regel om onder eenzelfde statuut te vallen, maar het is de facto niet hetzelfde statuut", kaart Emil Miletinov van de Union Syndicale des Chauffeurs Privés aan. "Ik geef een voorbeeld: toen het capaciteitscertificaat werd geïntroduceerd, moesten de actieve taxichauffeurs dat examen niet meer afleggen. Maar in ons geval zullen alle limousinechauffeurs, ook degene die al jaren actief zijn, dat examen afleggen. Het is geen uniek statuut met dezelfde regels voor allen. Het zal de verschillen enkel groter maken", vreest hij. (Belga)

In het voorontwerp wordt gesproken over eenzelfde statuut voor de klassieke taxichauffeurs en de chauffeurs die vandaag vallen onder het systeem van limousinevervoer met chauffeurs. De taxiplatformen Uber en Heetch worden zo gereglementeerd en er komt een numerus clausus voor het aantal chauffeurs. Een eerste stap in de goede richting, maar nog niet voldoende voor de sectorfederaties. "We gaan akkoord met de regel om onder eenzelfde statuut te vallen, maar het is de facto niet hetzelfde statuut", kaart Emil Miletinov van de Union Syndicale des Chauffeurs Privés aan. "Ik geef een voorbeeld: toen het capaciteitscertificaat werd geïntroduceerd, moesten de actieve taxichauffeurs dat examen niet meer afleggen. Maar in ons geval zullen alle limousinechauffeurs, ook degene die al jaren actief zijn, dat examen afleggen. Het is geen uniek statuut met dezelfde regels voor allen. Het zal de verschillen enkel groter maken", vreest hij. (Belga)