Meer dan de helft van de Belgen (57%) vindt dat politici prioritair werk moeten maken van volledig elektrisch openbaar vervoer. Bijna de helft (47%) vindt dat alle bedrijfswagens elektrisch moeten zijn, aldus ING in een mededeling over de studie. Hoewel vandaag slechts 1 procent van de wereldwijde autovloot uit elektrische en hybride wagens bestaat, zal dat percentage de komende jaren stelselmatig stijgen. "We zien de komende jaren een opmerkelijke verschuiving. Alleen al dit jaar neemt het aantal nieuw verkochte elektrische wagens wereldwijd met de helft toe. Tegen het einde van het jaar verwachten we een stijging van 4 tot 6 procent, een percentage dat tegen volgend jaar verder oploopt tot 8 procent", zegt ING-econoom Philippe Ledent in de persmededeling. Europa is met 14 procent wereldwijd koploper met de meest verkochte nieuwe elektrische voertuigen. Daarna volgt China met aan het einde van dit jaar 9 procent elektrische voertuigen in de nieuwe verkoop. Noorwegen leidt de wereldwijde verschuiving met een overgrote meerderheid nieuw verkochte elektrische wagens (82%) in het eerste kwartaal van dit jaar. Volgens Ledent vormen de tekorten aan halfgeleiders, een cruciaal onderdeel van elektrische wagens, een reëel risico voor de productie van elektrische voertuigen. De langere levertijden kunnen de toename van het aantal inschrijvingen van nieuwe elektrische voertuigen dit jaar nog beperken. (Belga)

Meer dan de helft van de Belgen (57%) vindt dat politici prioritair werk moeten maken van volledig elektrisch openbaar vervoer. Bijna de helft (47%) vindt dat alle bedrijfswagens elektrisch moeten zijn, aldus ING in een mededeling over de studie. Hoewel vandaag slechts 1 procent van de wereldwijde autovloot uit elektrische en hybride wagens bestaat, zal dat percentage de komende jaren stelselmatig stijgen. "We zien de komende jaren een opmerkelijke verschuiving. Alleen al dit jaar neemt het aantal nieuw verkochte elektrische wagens wereldwijd met de helft toe. Tegen het einde van het jaar verwachten we een stijging van 4 tot 6 procent, een percentage dat tegen volgend jaar verder oploopt tot 8 procent", zegt ING-econoom Philippe Ledent in de persmededeling. Europa is met 14 procent wereldwijd koploper met de meest verkochte nieuwe elektrische voertuigen. Daarna volgt China met aan het einde van dit jaar 9 procent elektrische voertuigen in de nieuwe verkoop. Noorwegen leidt de wereldwijde verschuiving met een overgrote meerderheid nieuw verkochte elektrische wagens (82%) in het eerste kwartaal van dit jaar. Volgens Ledent vormen de tekorten aan halfgeleiders, een cruciaal onderdeel van elektrische wagens, een reëel risico voor de productie van elektrische voertuigen. De langere levertijden kunnen de toename van het aantal inschrijvingen van nieuwe elektrische voertuigen dit jaar nog beperken. (Belga)