De Europese Commissie presenteerde vandaag de resultaten van een onderzoek van de nationale instanties voor consumentenbescherming. Die instanties gingen bij bijna 500 e-shops na in hoeverre ze de surfende consument duidelijke en correcte informatie verstrekken over bijvoorbeeld de leveringsvoorwaarden, de wettelijke garantie en het herroepingsrecht. Bij 160 sites stelt zich geen probleem, 321 sites garanderen minstens één van die basisrechten niet. Zo informeert meer dan een kwart van die 321 shops de consumenten niet hoe ze een contract binnen 14 dagen kunnen annuleren, zonder opgave van redenen. Bijna de helft maakt de shoppers ook onvoldoende duidelijk dat ze veertien dagen tijd hebben om een product terug te zenden vanaf het moment dat ze de verkoper laten weten dat ze willen afzien van de aankoop. "Het herroepingsrecht heeft het vertrouwen van consumenten in online shopping een boost gegeven. De handelaars zijn er veel aan verschuldigd en zouden het niet mogen verstoppen in de kleine lettertjes", reageert Reynders. Daarnaast blijkt bij meer dan een op vijf van die websites de oorspronkelijk getoonde prijs van een product onvolledig te zijn. De prijs omvat nog geen leveringskosten, portkosten of andere bijkomende kosten, of de consument wordt niet verwittigd dat dergelijke kosten mogelijk in een latere fase van de bestelling aangerekend kunnen worden. Meer dan een derde van de websites informeert de consument dan weer niet over de wettelijke garantie van twee jaar die de consument kan laten gelden wanneer een product een defect vertoont. De nationale autoriteiten zullen nu een meer diepgaand onderzoek voeren naar de onregelmatigheden. De betrokken handelaars zal gevraagd worden om hun websites aan te passen. (Belga)

De Europese Commissie presenteerde vandaag de resultaten van een onderzoek van de nationale instanties voor consumentenbescherming. Die instanties gingen bij bijna 500 e-shops na in hoeverre ze de surfende consument duidelijke en correcte informatie verstrekken over bijvoorbeeld de leveringsvoorwaarden, de wettelijke garantie en het herroepingsrecht. Bij 160 sites stelt zich geen probleem, 321 sites garanderen minstens één van die basisrechten niet. Zo informeert meer dan een kwart van die 321 shops de consumenten niet hoe ze een contract binnen 14 dagen kunnen annuleren, zonder opgave van redenen. Bijna de helft maakt de shoppers ook onvoldoende duidelijk dat ze veertien dagen tijd hebben om een product terug te zenden vanaf het moment dat ze de verkoper laten weten dat ze willen afzien van de aankoop. "Het herroepingsrecht heeft het vertrouwen van consumenten in online shopping een boost gegeven. De handelaars zijn er veel aan verschuldigd en zouden het niet mogen verstoppen in de kleine lettertjes", reageert Reynders. Daarnaast blijkt bij meer dan een op vijf van die websites de oorspronkelijk getoonde prijs van een product onvolledig te zijn. De prijs omvat nog geen leveringskosten, portkosten of andere bijkomende kosten, of de consument wordt niet verwittigd dat dergelijke kosten mogelijk in een latere fase van de bestelling aangerekend kunnen worden. Meer dan een derde van de websites informeert de consument dan weer niet over de wettelijke garantie van twee jaar die de consument kan laten gelden wanneer een product een defect vertoont. De nationale autoriteiten zullen nu een meer diepgaand onderzoek voeren naar de onregelmatigheden. De betrokken handelaars zal gevraagd worden om hun websites aan te passen. (Belga)