"Ik kan aan de Gentenaars niet vragen om zich in orde te stellen", zegt Gents klimaatschepen Tine Heyse (Groen), "als bedrijven, die mee aangestuurd worden door de overheid, dat niet doen." De Lijn moet een oplossing zoeken voor de voornamelijk gelede bussen, die elk zowat 150 passagiers bedienen. Het zou gaan om bussen met een euronorm 3-motor of lager. Ze bedienen een route die door het stadscentrum gaat. Het stadsbestuur vindt het "zeer jammer" dat De Lijn haar wagenpark niet eerder heeft aangepast. "We hebben zeer lang op voorhand aangekondigd dat we met die lage-emissiezone zouden beginnen. De overheid moet het goede voorbeeld geven." Gisteren ontstond in Gent nog heisa nadat bleek dat De Lijn een proefproject met milieuvriendelijke elektrische bussen niet van de grond kreeg. Het stadsbestuur zou onvoldoende gefaciliteerd hebben in de zoektocht naar geschikte locaties voor de nodige laadpalen, wat mobiliteitschepen Filip Watteeuw (Groen) later fel tegensprak. Verouderde voertuigen die alsnog in de zone willen, kunnen in principe een dagpas kopen, maar dat mag slechts 8 keer per jaar. Indien De Lijn op 1 januari 2020 toch met de bussen het stadscentrum inrijdt, zal de vervoersmaatschappij "zoals iedereen, boetes moeten betalen", zegt Heyse. In 2025 worden de restricties strenger en mogen nog meer voertuigen de lage-emissiezone niet meer in. Volgens VRT Nieuws blijkt nu dat ook na Gent de drie elektrische bussen van De Lijn in Brugge al twee jaar niet rijden. Daar kwam Vlaams parlementslid uit Brugge Annick Lambrecht van sp.a achter: "Het laadpunt van De Lijn werkt blijkbaar niet." In het Vlaams Parlement is er deze namiddag een actualiteitsdebat over elektrische bussen en de mobiliteit in Gent. (Belga)