TUI heeft geen basis op Eindhoven en laat daarom een leeg vliegtuig vanaf Schiphol komen om reizigers op te halen om door te reizen naar hun eindbestemming. Passagiers worden op de terugweg ook in Eindhoven afgezet, waarna het lege vliegtuig weer naar Schiphol gaat. Voorzitter van het Eindhovense Bewonersplatform Woensel-Noord, Dick Veenstra, noemt dit "not done". "En ik denk dat daar veel draagvlak in de maatschappij voor is. Het is een beetje tegenstrijdig om zo'n korte vlucht te plannen terwijl we het aantal vluchten willen verminderen." Reizigers kunnen volgens Veenstra beter vanaf Schiphol vliegen en daar bijvoorbeeld met de trein of bus heengaan. TUI laat weten dat het om een uitzonderlijke situatie gaat en de reisorganisatie beseft dat de constructie "verre van ideaal" is. De touroperator vliegt liever niet met lege toestellen, zowel uit financiële als milieu-overwegingen, maar deed dit toch vanwege de vraag naar vluchten vanaf Eindhoven Airport. Ook in ons land was er in het verleden al ophef over (vracht)vliegtuigen die al dan niet leeg erg korte afstanden aflegden, zoals bijvoorbeeld tussen Luik en het 40 kilometer verder gelegen Maastricht. (Belga)

TUI heeft geen basis op Eindhoven en laat daarom een leeg vliegtuig vanaf Schiphol komen om reizigers op te halen om door te reizen naar hun eindbestemming. Passagiers worden op de terugweg ook in Eindhoven afgezet, waarna het lege vliegtuig weer naar Schiphol gaat. Voorzitter van het Eindhovense Bewonersplatform Woensel-Noord, Dick Veenstra, noemt dit "not done". "En ik denk dat daar veel draagvlak in de maatschappij voor is. Het is een beetje tegenstrijdig om zo'n korte vlucht te plannen terwijl we het aantal vluchten willen verminderen." Reizigers kunnen volgens Veenstra beter vanaf Schiphol vliegen en daar bijvoorbeeld met de trein of bus heengaan. TUI laat weten dat het om een uitzonderlijke situatie gaat en de reisorganisatie beseft dat de constructie "verre van ideaal" is. De touroperator vliegt liever niet met lege toestellen, zowel uit financiële als milieu-overwegingen, maar deed dit toch vanwege de vraag naar vluchten vanaf Eindhoven Airport. Ook in ons land was er in het verleden al ophef over (vracht)vliegtuigen die al dan niet leeg erg korte afstanden aflegden, zoals bijvoorbeeld tussen Luik en het 40 kilometer verder gelegen Maastricht. (Belga)