"Op de Noord-Zuidverbinding in Brussel kan er letterlijk geen enkele trein bij", zegt de Infrabel-woordvoerster. "Deze tunnel maakte het mogelijk om nieuwe verbindingen naar Brussel in te leggen zonder die Noord-Zuidverbinding te gebruiken, door vanuit het zuiden via de oostrand van Brussel te rijden. Wie in Schuman uitstapt, kon meteen overstappen op de metro of de bus, of te voet of per fiets het stadscentrum bereiken. Dankzij de tunnel wordt ook het voorstedelijke net uitgebreid, en is er nu een rechtstreekse verbinding tussen steden als Dinant, Namen, Ottignies, Charleroi en Nijvel naar brussels Airport. Vanaf Schuman sta je nu op 16 minuten in de luchthaven en niet meer in 32." De bouw van de ongeveer 1.200 meter lange tunnel, onder kantoor- en woonwijken is een technisch huzarenstukje geweest. "De tunnel gaat van het station Brussel Schuman tot de Plaskywijk en is gegraven zonder open bouwput en met een minimale hinder voor het verkeer en de omwonenden. We hebben de nodige voorzorgsmaatregelen genomen om schade aan de oppervlakte en geluidshinder te beperken, ook in het station Brussel Schuman zelf. Dat station zelf is ook volledig gerenoveerd." (Belga)

"Op de Noord-Zuidverbinding in Brussel kan er letterlijk geen enkele trein bij", zegt de Infrabel-woordvoerster. "Deze tunnel maakte het mogelijk om nieuwe verbindingen naar Brussel in te leggen zonder die Noord-Zuidverbinding te gebruiken, door vanuit het zuiden via de oostrand van Brussel te rijden. Wie in Schuman uitstapt, kon meteen overstappen op de metro of de bus, of te voet of per fiets het stadscentrum bereiken. Dankzij de tunnel wordt ook het voorstedelijke net uitgebreid, en is er nu een rechtstreekse verbinding tussen steden als Dinant, Namen, Ottignies, Charleroi en Nijvel naar brussels Airport. Vanaf Schuman sta je nu op 16 minuten in de luchthaven en niet meer in 32." De bouw van de ongeveer 1.200 meter lange tunnel, onder kantoor- en woonwijken is een technisch huzarenstukje geweest. "De tunnel gaat van het station Brussel Schuman tot de Plaskywijk en is gegraven zonder open bouwput en met een minimale hinder voor het verkeer en de omwonenden. We hebben de nodige voorzorgsmaatregelen genomen om schade aan de oppervlakte en geluidshinder te beperken, ook in het station Brussel Schuman zelf. Dat station zelf is ook volledig gerenoveerd." (Belga)