Een treinrit tussen Brussel en Luxemburg, de hoofdstad van het gelijknamige Groothertogdom, neemt nu ten minste bijna drie uur in beslag. Voor de vele pendelaars tussen beide steden een serieuze hap uit hun dag. Dat traject zou over drie jaar echter teruggebracht moeten zijn tot ongeveer twee uur. Het spoorwegnet tussen Brussel en Luxemburg wordt gerenoveerd in het kader van het project 'EuroCap-Rail', dat de drie 'Europese hoofdsteden' - Brussel, Luxemburg en het Franse Straatsburg - met elkaar moet verbinden. Aan Belgische kant wordt daar 112 miljoen euro voor voorzien. Dat zal ervoor zorgen dat treinen aan 160 in plaats van 130 kilometer per uur kunnen rijden, onder meer door verschillende overwegen die nu op het traject liggen te vermijden. Daarnaast zullen de rotswanden langs de route beter beschermd worden en wordt het station van Ciney gerenoveerd. De federale overheid wil tegen 2024 zeker 2,6 miljard euro aan overheidsinvesteringen realiseren. Het spoor zal daarvan profiteren, met tussen 2022 en 2024 bijna 100 miljoen euro aan investeringen in meer toegankelijke stations en 125 miljoen euro voor de modernisering van het spoorwegnet. Daarbovenop wordt er nog eens 260 miljoen euro gepompt in de verdubbeling van het goederenvervoer per spoor tegen 2030. De regering wil daarnaast aandacht besteden aan de renovatie van overheidsgebouwen, die tegen 2040 energieneutraal moeten zijn. Daarvoor wordt 150 miljoen euro uitgetrokken voor de Regie der Gebouwen. Nog eens ruim 10 miljoen euro gaat naar de renovatie van het Brusselse beursgebouw. De restauratie van historisch erfgoed is een andere prioriteit. De regering trekt bijvoorbeeld 170 miljoen euro uit voor de renovatie van het Brusselse Justitiepaleis, de daken van de gebouwen in het Brusselse Jubelpark en voor de gebouwen van het Rekenhof en het Koninklijk Paleis. (Belga)

Een treinrit tussen Brussel en Luxemburg, de hoofdstad van het gelijknamige Groothertogdom, neemt nu ten minste bijna drie uur in beslag. Voor de vele pendelaars tussen beide steden een serieuze hap uit hun dag. Dat traject zou over drie jaar echter teruggebracht moeten zijn tot ongeveer twee uur. Het spoorwegnet tussen Brussel en Luxemburg wordt gerenoveerd in het kader van het project 'EuroCap-Rail', dat de drie 'Europese hoofdsteden' - Brussel, Luxemburg en het Franse Straatsburg - met elkaar moet verbinden. Aan Belgische kant wordt daar 112 miljoen euro voor voorzien. Dat zal ervoor zorgen dat treinen aan 160 in plaats van 130 kilometer per uur kunnen rijden, onder meer door verschillende overwegen die nu op het traject liggen te vermijden. Daarnaast zullen de rotswanden langs de route beter beschermd worden en wordt het station van Ciney gerenoveerd. De federale overheid wil tegen 2024 zeker 2,6 miljard euro aan overheidsinvesteringen realiseren. Het spoor zal daarvan profiteren, met tussen 2022 en 2024 bijna 100 miljoen euro aan investeringen in meer toegankelijke stations en 125 miljoen euro voor de modernisering van het spoorwegnet. Daarbovenop wordt er nog eens 260 miljoen euro gepompt in de verdubbeling van het goederenvervoer per spoor tegen 2030. De regering wil daarnaast aandacht besteden aan de renovatie van overheidsgebouwen, die tegen 2040 energieneutraal moeten zijn. Daarvoor wordt 150 miljoen euro uitgetrokken voor de Regie der Gebouwen. Nog eens ruim 10 miljoen euro gaat naar de renovatie van het Brusselse beursgebouw. De restauratie van historisch erfgoed is een andere prioriteit. De regering trekt bijvoorbeeld 170 miljoen euro uit voor de renovatie van het Brusselse Justitiepaleis, de daken van de gebouwen in het Brusselse Jubelpark en voor de gebouwen van het Rekenhof en het Koninklijk Paleis. (Belga)