Treinen rijden iets stipter

De Belgische treinen rijden iets stipter, maar Infrabel heeft de stiptheidsdoelstellingen niet gehaald en moet dus boetes betalen.

De stiptheid op het Belgische spoorwegennet is vorig jaar lichtjes verbeterd. Dat blijkt uit cijfers van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Het stiptheidscijfer steeg van 85,7 procent in 2010 naar 87 procent vorig jaar. Toch zal Infrabel beboet worden omdat het de doelstellingen rond stiptheid niet haalde.

Actieplan rond stiptheid

Woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel geeft toe dat de vooruitgang eerder beperkt is. “Het moet beter en daar zullen we alles aan doen”, zegt hij. Baeken verwijst onder meer naar een actieplan rond stiptheid, met zowat 130 maatregelen. Infrabel en de NMBS voeren dat plan samen uit.

Toch zal Infrabel ook dit jaar beboet worden omdat het niet voldoet aan de verwachtingen rond stiptheid. Een deel van het exploitatiebudget zal worden afgehouden, al is nog niet duidelijk hoe hoog dat bedrag zal zijn.

Afgeschafte treinen niet meegeteld

In het stiptheidscijfer van 87 procent zijn alle treinen gerekend die stipt of met een vertraging van minder dan 6 minuten reden. De 22.154 afgeschafte treinen zijn niet meegeteld. Als die wel in rekening worden genomen, komt de stiptheid uit op 85,5 procent.

Er waren vorig jaar overigens 3.038 afgeschafte treinen minder dan in 2010. Dat jaar was een rampjaar voor het spoor, met de ramp in Buizingen en een barre winter.

Infrabel publiceert ook een stiptheidscijfer gewogen op basis van het aantal reizigers. Daarin weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein. Dat gewogen cijfer komt uit op 84,6 procent, tegenover 82,9 procent in 2010.

Oostende-Eupen

Van de acht grote verbindingen in ons land blijkt de lijn Oostende-Eupen het slechtste cijfer te halen. Op die lijn klokte het stiptheidscijfer vorig jaar af op 69,2 procent, wat minder goed is dan de 74,1 procent van het jaar daarvoor. Het gaat om een lijn die meer vatbaar is voor vertragingen omdat ze het hele land doorkruist, zegt Baeken.

De stiptheid van de treinen ligt hoger tijdens de daluren (89,4 pct) en in het weekend (89,3 pct) dan tijdens de morgenpiekuren (85,4 pct) en de avondpiekuren (81,6 pct). De belangrijkste oorzaken voor een vertraging zijn schade aan het rollend materieel of aan de infrastructuur, incidenten op buitenlandse netwerken, kwaad opzet of de weersomstandigheden. (Belga/EE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content