De spooras Charleroi-Walcourt-Couvin werd vorige week beschadigd, toen de rivier Eau d'Heure buiten haar oevers trad. In de dorpen Berzée (deelgemeente van Walcourt, in de provincie Namen), Jamioulx en Ham-sur-Heure (deelgemeenten van Ham-sur-Heure-Nalinnes, in de provincie Henegouwen) werd de meeste schade vastgesteld. "Na de daling van het waterpeil, bleek uit de inspecties dat het water geen grote hoeveelheid ballast met zich meevoerde", legde Infrabel uit. "De stabiliteit van de sporen werd dus niet bedreigd, in tegenstelling tot de meeste andere plaatsen die door overstromingen getroffen werden." De werkzaamheden bestonden bijgevolg uit het controleren en vervangen van de elektrische installaties en de signalisaties die door het water beschadigd werden. Ook aan de uitrusting van verschillende overwegen waren herstellingen nodig. Hoewel het treinverkeer in de provincie Luik het zwaarst getroffen werd, bracht het noodweer ook schade toe aan de sporen in de andere Waalse provincies. Infrabel schatte maandag dat het noodweer voor 40 tot 50 miljoen euro schade heeft veroorzaakt aan de sporen. Het treinverkeer zal geleidelijk aan hernemen naarmate spoorlijnen hersteld zijn. Tegen eind augustus zouden de laatste lijnen weer operationeel moeten zijn. (Belga)

De spooras Charleroi-Walcourt-Couvin werd vorige week beschadigd, toen de rivier Eau d'Heure buiten haar oevers trad. In de dorpen Berzée (deelgemeente van Walcourt, in de provincie Namen), Jamioulx en Ham-sur-Heure (deelgemeenten van Ham-sur-Heure-Nalinnes, in de provincie Henegouwen) werd de meeste schade vastgesteld. "Na de daling van het waterpeil, bleek uit de inspecties dat het water geen grote hoeveelheid ballast met zich meevoerde", legde Infrabel uit. "De stabiliteit van de sporen werd dus niet bedreigd, in tegenstelling tot de meeste andere plaatsen die door overstromingen getroffen werden." De werkzaamheden bestonden bijgevolg uit het controleren en vervangen van de elektrische installaties en de signalisaties die door het water beschadigd werden. Ook aan de uitrusting van verschillende overwegen waren herstellingen nodig. Hoewel het treinverkeer in de provincie Luik het zwaarst getroffen werd, bracht het noodweer ook schade toe aan de sporen in de andere Waalse provincies. Infrabel schatte maandag dat het noodweer voor 40 tot 50 miljoen euro schade heeft veroorzaakt aan de sporen. Het treinverkeer zal geleidelijk aan hernemen naarmate spoorlijnen hersteld zijn. Tegen eind augustus zouden de laatste lijnen weer operationeel moeten zijn. (Belga)