Spoorwegmaatschappij NMBS, goed voor 89 procent van het treinverkeer, beloofde na de treinramp in Buizingen, die aan achttien mensen het leven kostte, al haar locomotieven en motorrijtuigen tegen eind 2013 uit te rusten met TBL1+. Maar dat ligt anders bij de vrachtvervoerders. Zo is NMBS Logistics, de onafhankelijke goederendochter van de NMBS niet van plan zijn circa 250 locomotieven allemaal uit te rusten met TBL1+. "Enkel de locomotieven waarmee we op langere termijn blijven rijden, zullen dit systeem krijgen", zegt woordvoerster Veerle Van Mierlo. Concurrenten als Crossrail en Captrain zijn helemaal niet van plan te investeren in TBL1+. "Omdat TBL1+ geen Europees gehomologeerd systeem is, kunnen we het niet opleggen", geeft Infrabel toe. De spoornetbeheerder zorgt ervoor dat tegen eind 2015 het grootste deel van het net aangepast is voor het systeem. Alle operatoren moeten wel beschikken over het oude Memor-systeem, maar dat biedt minder veiligheidsgaranties dan TBL1+. (PVO)

Spoorwegmaatschappij NMBS, goed voor 89 procent van het treinverkeer, beloofde na de treinramp in Buizingen, die aan achttien mensen het leven kostte, al haar locomotieven en motorrijtuigen tegen eind 2013 uit te rusten met TBL1+. Maar dat ligt anders bij de vrachtvervoerders. Zo is NMBS Logistics, de onafhankelijke goederendochter van de NMBS niet van plan zijn circa 250 locomotieven allemaal uit te rusten met TBL1+. "Enkel de locomotieven waarmee we op langere termijn blijven rijden, zullen dit systeem krijgen", zegt woordvoerster Veerle Van Mierlo. Concurrenten als Crossrail en Captrain zijn helemaal niet van plan te investeren in TBL1+. "Omdat TBL1+ geen Europees gehomologeerd systeem is, kunnen we het niet opleggen", geeft Infrabel toe. De spoornetbeheerder zorgt ervoor dat tegen eind 2015 het grootste deel van het net aangepast is voor het systeem. Alle operatoren moeten wel beschikken over het oude Memor-systeem, maar dat biedt minder veiligheidsgaranties dan TBL1+. (PVO)