Treinen boeken diepterecord inzake stiptheid

In de eerste drie maanden van het jaar heeft de NMBS qua stiptheid van de treinen een dieptepunt bereikt.

Tijdens de eerste drie maanden van het jaar is de stiptheid van de treinen fors achteruit gegaan. Het gaat om het slechtste stiptheidspercentage in jaren.

De NMBS beschouwt dat een trein op tijd rijdt als hij minder dan zes minuten vertraging heeft.

Volgens infrastructuurbeheerder Infrabel ging het van januari tot maart om 85,6 procent van de treinen. Dat ligt 3,7 procent lager dan tijdens de vorige winter.

Als belangrijkste oorzaken voor de vertragingen worden problemen met het rollend materieel van de NMBS (29,7 procent), incidenten op buitenlandse netten (15,6 pct) en storing van de seininrichting (12,1 pct) aangehaald.

Stiptheid daaltaljaren

De nieuwe cijfers passen in de tendens van een steeds dalende stiptheid op het Belgische spoornet.

Tussen 2001 en 2005 reed gemiddeld 93,3 procent van de treinen op tijd. In 2006 was dat 90,6 pct en in 2007 89,2 pct.

In 2008 was er een lichte verbetering met 90,2 pct, maar in 2009 bedroeg het stiptheidspercentage maar 88,8 pct.

‘NMBS moet juiste keuzes maken’

In een reactie op de cijfers zegt reizigersvereniging TreinTramBus dat er meer aan de hand is dan enkele eenmalige incidenten omdat de stiptheid bij het spoor al jaren achteruit gaat.

Inzake de problemen met het rollend materieel als oorzaak van de vertragingen wijst TreinTramBus er op dat er meer problemen zijn met het nieuwe materieel zoals de dubbeldeksrijtuigen dan met de oude treinstellen.

‘We zijn niet tegen het vernieuwen van het materieel, maar de NMBS moet dan wel de juiste keuzes maken’, zo luidt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content