De tariefwijziging komt uit het programmadecreet van december dat de maatregelen voor de uitvoering van de begroting bevat. Door de nieuwe tarieven, die vanaf 1 juli ingaan, zullen lichtere voertuigen (3,5 tot 12 ton) een lagere heffing betalen, terwijl de kosten voor de zwaarste voertuigen (meer dan 32 ton) oplopen. Voor de klasse tussen 12 en 32 ton gaat het enkel om een indexering en blijven de tarieven nagenoeg stabiel. De nieuwe tarieven verschenen deze week in het Staatsblad. Zo zal een voertuig met een maximaal toegelaten totaalgewicht (MTT) van tussen de 3,5 en 12 ton met euronorm 0 vanaf juli nog 12,2 eurocent per kilometer betalen, terwijl het huidige tarief op 15,4 eurocent ligt. Binnen deze laagste gewichtsklasse daalt het tarief voor voertuigen met euronorm 6 van 7,8 eurocent naar 4,6 eurocent. Binnen de zwaarste gewichtsklasse, met een MTT van meer dan 32 ton, gaan de prijzen omhoog. Vanaf juli variëren ze tussen 16,7 eurocent voor euronorm 6 en 23,4 eurocent voor euronorm 0, tegenover respectievelijk 13,5 en 21,1 eurocent volgens de huidige tarieven. UPTR spreekt van een "platte belastingverhoging" en hekelt vooral het feit dat de tariefwijziging gezien de coronacrisis niet wordt uitgesteld. De transportfederatie heeft het over een "beschamend gebrek aan begrip" van de Vlaamse regering. Ze wijst daarbij ook op "onze bijdrage aan het in stand houden van de economie van het land". Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) liet gisteren in de commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement nog weten dat een uitstel van de wijzigingen momenteel niet aan de orde is. "Op dit ogenblik ligt het niet in de intentie van de Vlaamse regering om deze tariefwijziging te gaan verdagen of om uitstel te verlenen. Op dit ogenblik ligt dat niet op tafel en ik denk niet dat daar snel verandering in gaat komen", zei ze. (Belga)

De tariefwijziging komt uit het programmadecreet van december dat de maatregelen voor de uitvoering van de begroting bevat. Door de nieuwe tarieven, die vanaf 1 juli ingaan, zullen lichtere voertuigen (3,5 tot 12 ton) een lagere heffing betalen, terwijl de kosten voor de zwaarste voertuigen (meer dan 32 ton) oplopen. Voor de klasse tussen 12 en 32 ton gaat het enkel om een indexering en blijven de tarieven nagenoeg stabiel. De nieuwe tarieven verschenen deze week in het Staatsblad. Zo zal een voertuig met een maximaal toegelaten totaalgewicht (MTT) van tussen de 3,5 en 12 ton met euronorm 0 vanaf juli nog 12,2 eurocent per kilometer betalen, terwijl het huidige tarief op 15,4 eurocent ligt. Binnen deze laagste gewichtsklasse daalt het tarief voor voertuigen met euronorm 6 van 7,8 eurocent naar 4,6 eurocent. Binnen de zwaarste gewichtsklasse, met een MTT van meer dan 32 ton, gaan de prijzen omhoog. Vanaf juli variëren ze tussen 16,7 eurocent voor euronorm 6 en 23,4 eurocent voor euronorm 0, tegenover respectievelijk 13,5 en 21,1 eurocent volgens de huidige tarieven. UPTR spreekt van een "platte belastingverhoging" en hekelt vooral het feit dat de tariefwijziging gezien de coronacrisis niet wordt uitgesteld. De transportfederatie heeft het over een "beschamend gebrek aan begrip" van de Vlaamse regering. Ze wijst daarbij ook op "onze bijdrage aan het in stand houden van de economie van het land". Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) liet gisteren in de commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement nog weten dat een uitstel van de wijzigingen momenteel niet aan de orde is. "Op dit ogenblik ligt het niet in de intentie van de Vlaamse regering om deze tariefwijziging te gaan verdagen of om uitstel te verlenen. Op dit ogenblik ligt dat niet op tafel en ik denk niet dat daar snel verandering in gaat komen", zei ze. (Belga)