Transportfederaties plannen betoging op 18 juni

© Belga

De transportfederaties Febetra, TLV en UPTR willen op 18 juni met vrachtwagens in Brussel gaan betogen tegen de kilometerheffing.

De transportfederaties Febetra, TLV en UPTR willen op 18 juni met vrachtwagens gaan betogen in Brussel. Dat zegt woordvoerster Isabelle De Maegt van Febetra na een vergadering van de drie organisaties. Er is een aanvraag voor de betoging ingediend. Onderwerp van het protest is de kilometerheffing.

Aanleiding van de onrust is de bekendmaking door Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts van de tarieven voor de kilometerheffing. Vanaf april volgend jaar zullen vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton voor elke kilometer die ze op de belangrijkste verkeersassen in Vlaanderen rijden, een heffing tussen 0,074 euro en 0,2 euro moeten betalen. De betoging moet een dubbele boodschap kracht bijzetten.

“De transportbedrijven zullen de heffing doorrekenen. Ze zien geen andere oplossing”, zegt De Maegt. “Daarnaast vragen we, gelet op de moeilijke situatie waarin de Belgische transportbedrijven verkeren, ook begeleidende maatregelen om onze concurrentiepositie enigszins te vrijwaren.” Daarmee doelen de werkgevers op een loonkostenverlaging. De engagementen van de Vlaamse regering beperken zich volgens de transportfederaties tot “een catalogus van goede voornemens”.

Op basis van de tarieven die de regering voorlegt aan het Vlaams parlement, hebben TLV, UPTR en Febetra berekend dat een vrachtwagen die gemiddeld 80.000 km per jaar rijdt op autosnelwegen 10.240 euro kilometerheffing zal betalen in de plaats van 1.250 euro voor het huidig eurovignet. Bovendien zal diezelfde vrachtwagen nog steeds over een eurovignet moeten beschikken indien hij ook in Nederland en/of Luxemburg rijdt.

De federaties hekelen dat “de economische crisis samen met het voorbarig openstellen van de Europese transportmarkt voor de Oostbloklanden, reeds tot dramatische gevolgen geleid hebben voor de Belgische transportondernemingen, zowel op economisch als op sociaal vlak”. De eisen van de sector om de concurrentiepositie te verbeteren werden “helemaal niet beantwoord”.

Daarnaast zijn de federaties van mening dat de kilometerheffing “geen enkele significante impact” zal hebben op de mobiliteit. “Vervoerders zullen geen ander alternatief hebben dan deze kilometerheffing integraal door de rekenen aan hun klanten”, met de eindconsument die de rekening zal betalen. UPTR, FEBETRA en TLV vragen aan de Vlaamse regering om de kilometerheffing te herzien en de tijd te nemen om met de federale regering rond de tafel te zitten zodat de Belgische vervoerders met gelijke wapens tegenover hun buitenlandse concurrenten staan. Aan de Brusselse en Waalse regering vragen ze om “vooral niet het voorbeeld van Vlaanderen te volgen”. (Belga/JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content