Transparantie in tarieven slotenmakers

Transparantie in tarieven slotenmakers © belga

(Belga) Er komt meer transparantie in de tarieven die slotenmakers aanrekenen bij dringende tussenkomsten. Ontslagnemend minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) en de Vlaamse Slotenmakers Unie (VSU) hebben daarover een gedragscode opgesteld. Die tekst schrijft voor dat de slotenmakers via hun website een aantal prijzen en toeslagen moeten preciseren.

Een vaak gehoorde klacht over slotenmakers en andere spoedhersteldiensten slaat op de onduidelijke en hoge bedragen die ze soms aanrekenen. Minister Peeters ging daarom rond de tafel zitten met de VSU om tot een gedragscode te komen, die transparantie moet brengen in de tarieven en diensten. Het grootste deel van de leden heeft de tekst gisteren ondertekend. De website van de slotenmaker moet voortaan de prijzen voor werkuren, verplaatsingen, de vaste aanvangskost en bijkomende prestaties duidelijk aangeven, net als de eventuele toeslagen voor interventies buiten de gewone werkuren. Het moet ook duidelijk en verstaanbaar zijn hoe de prijzen precies tot stand komen. De site moet ook duidelijk aangeven dat de consument geen herroepingsrecht heeft wanneer hij een beroep doet op een slotenmaker voor een dringende tussenkomst, tenzij er andere goederen worden verkocht of andere diensten worden geleverd dan diegene die strikt noodzakelijk zijn voor de dringende herstelling. De slotenmaker die de code ondertekent, krijgt een badge op naam die hij op eigen initiatief aan de klant moet tonen. Volgens Peeters heeft de Economische Inspectie ook een groot onderzoek gevoerd in de sector, dat stilaan wordt afgerond. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content