De Crem over trajectcontroles: ‘Jambon heeft procedure om connectoren te kopen te laat opgestart’

© Belga Image

Tientallen trajectcontroles in Vlaanderen lopen voor onbepaalde tijd vertraging op, schrijven de kranten van Mediahuis donderdag. Ben Weyts vroeg aan federaal minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) om de connectoren zelf aan te kopen. De Crem wijst naar zijn voorganger, en tevens partijgenoot van Weyts, Jan Jambon (N-VA).

Ruim een halfjaar na de geplande aanvangsdatum is de trajectcontrole op de E313 tussen Wommelgem en Ranst nog altijd niet actief. De start is nu voor een tweede keer uitgesteld.

De oorzaak ligt bij een tekort aan connectoren om de foto’s van de overtreders te kunnen maken. ‘Omdat er een nieuwe overheidsprocedure is opgestart om die connectoren aan te kopen, zou het wel eens maanden kunnen duren voor de trajectcontroles effectief in werking kunnen treden’, zegt Kamerlid Koenraad Degroote (N-VA) in de krant.

Ook de kans dat de trajectcontrole in de Craeybeckxtunnel van start kan gaan in februari, zoals eerder was aangekondigd, lijkt zeer klein, al wil niemand dat formeel bevestigen.

Weyts wil zelf connectoren aankopen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vroeg als reactie op het artikel toestemming aan federaal minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) om in de plaats van de federale politie zelf de connectoren aan te kopen om snelheidsovertreders te kunnen betrappen bij een trajectcontrole.

‘Het is hemeltergend dat Vlaanderen zoveel investeert in trajectcontroles voor meer verkeersveiligheid, terwijl de uitvoering op een ander niveau in het honderd loopt’, zegt Weyts. Volgens de minister zijn momenteel achttien Vlaamse trajectcontroles klaar voor gebruik, maar kunnen ze door toedoen van het softwaresysteem van de federale politie niet functioneren. Voor nog eens 92 trajectcontroles is de uitvoering lopende.

Bij minister De Crem, die bevoegd is voor de federale politie, drong Vlaanderen eerder al aan op een oplossing en Weyts herhaalt nu die vraag. ‘Ik vraag aan minister De Crem om zelf in de plaats te mogen treden van de federale politie en zelf een aantal connectoren aan te kopen om zoveel mogelijk trajectcontroles zo snel mogelijk operationeel te maken. Wat we zelf doen, gaat alvast sneller.’

De achttien trajectcontroles waarvan sprake bevinden zich op negen locaties, telkens in de twee rijrichtingen. Het gaat onder meer om de N9 in Gentbrugge, de N460 in Haaltert en de N763 in Maasmechelen.

Volgens minister De Crem heeft het aflopende karakter van het contract als gevolg dat dat er binnen de huidige marktprocedure geen nieuwe connectoren en licenties kunnen worden aangekocht. ‘De nieuwe marktprocedure werd door mijn voorganger te laat opgestart om te voldoen aan de terechte bezorgdheden inzake trajectcontroles van de Vlaamse overheid’, aldus De Crem.

Jambon heeft nieuwe marktprocedure te laat opgestart.

Pieter De Crem (CDu0026amp;V)

‘Ik vind het vreemd dat minister Weyts het zich zo moeilijk maakt: één telefoontje naar zijn partijgenoot Jambon zou immers voldoende moeten zijn om te weten waarom de situatie is wat ze vandaag is’, zegt De Crem nog.

Partner Content