Wie geen alcohol drinkt, moest het jarenlang stellen met water en frisdrank. Waarom hebben horecazaken de bocht ingezet?
...

Wie geen alcohol drinkt, moest het jarenlang stellen met water en frisdrank. Waarom hebben horecazaken de bocht ingezet? 'Tournée Minérale was vorig jaar een eyeopener. Veel ondernemers bleven ervan uitgaan dat de vraag naar alcoholvrije dranken helemaal niet zo groot was, maar toen zagen ze 100.000 mensen die zich engageerden om een maand niet te drinken. Als zo veel mensen dat tegelijk doen, voelen uitbaters dat in hun omzet. Daarom wordt nu meer nagedacht over een alternatief aanbod. Bovendien spelen producenten en leveranciers beter in op de trend om minder alcohol te drinken. Het aanbod is al veel groter.' Heeft een breder aanbod aan alcoholvrije dranken voordelen voor de café- of restaurantuitbaters? 'Zeker. Het is een goede service voor je klanten. Dranken die je zelf maakt, kun je helemaal afstemmen op de gerechten die je serveert, waardoor je een extra smaakbeleving creëert. Voor een kwaliteitsvol product kan een ondernemer een correcte prijs vragen, waardoor hij zijn omzet kan behouden. Ondernemers hoeven Tournée Minérale niet als bedreiging te zien, maar als kans om zich te onderscheiden van hun concurrenten.' Tijdens de eerste editie in 2017 waren nogal wat zaken niet zo gelukkig met de actie. 'Tournée Minérale was een onverwachts succes, en daar waren verscheidene ondernemers niet op voorbereid. Maar ondernemen is inspelen op de vraag van de klant, en het is nu wel duidelijk dat er vraag is naar kwaliteitsvolle alcoholvrije dranken - en dat die niet snel zal overwaaien.' België kent een levendige cafécultuur. Komt die onder druk door de dalende alcoholconsumptie? 'Niet als er zoals nu goed ingespeeld wordt op de groeiende vraag naar kwaliteitsvolle alternatieven. Minder alcohol kan en mag geen reden zijn waarom de café- en restaurantcultuur onder druk zou komen te staan.' Wat is de belangrijkste tip die Horeca Vlaanderen geeft aan cafés en restaurants tijdens Tournée Minérale? 'Neem je huidige aanbod onder de loep. De meeste zaken serveren wel koffie en frisdranken, maar klanten stellen iets creatiefs, iets zelfgemaakts of iets unieks veel meer op prijs. Het mag simpel zijn: met een zelfgemaakte icetea scoor je al.'