"Ja, het was gevaarlijk en hectisch in de laatste kilometers, in de laatste 50 km eigenlijk", zei Mathieu van der Poel na afloop. "Ik heb de hele dag geprobeerd om recht te blijven, op te letten en een beetje te genieten. Onze Tour is na deze zege voor Tim en eerder die van mij al geslaagd." "Hier in Frankrijk het geel dragen, in dit land, waar de Tour zo speciaal is, dat is wel bijzonder. Ik heb er wel van genoten. Ik ben heel blij met hoe het vandaag verliep, dat we allemaal recht zijn gebleven. De voorbije 24 uur ging er veel door mijn hoofd, waren er enorm veel emoties. Wat ik vooral onthoud? Nou, het meest emotionele moment was toen ik op mijn telefoon veel foto's zag passeren van mijn grootvader. Dat was toch wel het mooiste na de zege, dat zal ik zeker onthouden." Vooraf stelde Van der Poel dat hij een rustige dag wou beleven, niet al te veel werk zou opknappen, maar uiteindelijk deed hij wel de lead-out voor Merlier. Om zelf uit te problemen te blijven of om iets terug te geven aan de ploeg? "Het was een combinatie van beide", vertelde hij. "Ik wilde niet achterop raken door valpartijen in het peloton en ik voelde me ook goed vandaag. Waarom zou ik dan geen handje toesteken? De jongens weten dat ik graag eens iets teruggeef. En ik moest ook vooraan blijven, want Alaphilippe zat daar ook." Renners hadden vooraf gevraagd om de tijdsopname op 8 km van de streep te doen omwille van de gevaarlijke finale. "Wat ik daarvan vind? Dat was wellicht geen slecht idee geweest, want het ging heel snel en het was heel technisch op het eind", reageerde hij. "Je weet dat je met klassementsrenners en sprinters op pad bent in het slot. Iedereen zit te wringen naar die finish, iedereen wil vooraan zitten. Misschien hadden ze wel wat problemen kunnen voorkomen, indien ze die tijdsopname verlegd hadden naar 8 km. Er staat veel op het spel in de Tour. En inderdaad: de laatste 10 km waren snel en technisch, gevaarlijk. Maar je ziet ook valpartijen op brede wegen. Het zijn soms ook de renners. Wielrennen is gewoon een gevaarlijke sport. Er wordt niet alleen gevallen aan de finish." Op de vraag hoe je het wielrennen dan minder gevaarlijk maakt, had VDP niet meteen een antwoord klaar. "Ik weet het niet, het is moeilijk te zeggen. Je moet keuzes maken. Er is al veel gevallen in deze Tour, in finales. Die 8 km tijdsopname had wel kunnen helpen. Maar anderzijds: dan verschuif je het probleem naar dat 8 km-punt. We koersen op gewone wegen. We kennen die wegen niet. We weten niet wat er komt. De snelheid is zo hoog, steeds hoger, wielrennen is gewoon soms gevaarlijk." Van der Poel telt 8 seconden voorsprong op Alaphilippe, 31 tellen op Carapaz en Wout van Aert. Een aantal klassementsrenners kwam ten val of verloor tijd, zoals Pogacar en Roglic. "Ik weet niet of ik het geel nu langer kan houden dan de tijdrit. Ik heb het klassement nog niet bekeken, maar Van Aert staat nog altijd dicht en die kan het geel wel nemen na de tijdrit." (Belga)

"Ja, het was gevaarlijk en hectisch in de laatste kilometers, in de laatste 50 km eigenlijk", zei Mathieu van der Poel na afloop. "Ik heb de hele dag geprobeerd om recht te blijven, op te letten en een beetje te genieten. Onze Tour is na deze zege voor Tim en eerder die van mij al geslaagd." "Hier in Frankrijk het geel dragen, in dit land, waar de Tour zo speciaal is, dat is wel bijzonder. Ik heb er wel van genoten. Ik ben heel blij met hoe het vandaag verliep, dat we allemaal recht zijn gebleven. De voorbije 24 uur ging er veel door mijn hoofd, waren er enorm veel emoties. Wat ik vooral onthoud? Nou, het meest emotionele moment was toen ik op mijn telefoon veel foto's zag passeren van mijn grootvader. Dat was toch wel het mooiste na de zege, dat zal ik zeker onthouden." Vooraf stelde Van der Poel dat hij een rustige dag wou beleven, niet al te veel werk zou opknappen, maar uiteindelijk deed hij wel de lead-out voor Merlier. Om zelf uit te problemen te blijven of om iets terug te geven aan de ploeg? "Het was een combinatie van beide", vertelde hij. "Ik wilde niet achterop raken door valpartijen in het peloton en ik voelde me ook goed vandaag. Waarom zou ik dan geen handje toesteken? De jongens weten dat ik graag eens iets teruggeef. En ik moest ook vooraan blijven, want Alaphilippe zat daar ook." Renners hadden vooraf gevraagd om de tijdsopname op 8 km van de streep te doen omwille van de gevaarlijke finale. "Wat ik daarvan vind? Dat was wellicht geen slecht idee geweest, want het ging heel snel en het was heel technisch op het eind", reageerde hij. "Je weet dat je met klassementsrenners en sprinters op pad bent in het slot. Iedereen zit te wringen naar die finish, iedereen wil vooraan zitten. Misschien hadden ze wel wat problemen kunnen voorkomen, indien ze die tijdsopname verlegd hadden naar 8 km. Er staat veel op het spel in de Tour. En inderdaad: de laatste 10 km waren snel en technisch, gevaarlijk. Maar je ziet ook valpartijen op brede wegen. Het zijn soms ook de renners. Wielrennen is gewoon een gevaarlijke sport. Er wordt niet alleen gevallen aan de finish." Op de vraag hoe je het wielrennen dan minder gevaarlijk maakt, had VDP niet meteen een antwoord klaar. "Ik weet het niet, het is moeilijk te zeggen. Je moet keuzes maken. Er is al veel gevallen in deze Tour, in finales. Die 8 km tijdsopname had wel kunnen helpen. Maar anderzijds: dan verschuif je het probleem naar dat 8 km-punt. We koersen op gewone wegen. We kennen die wegen niet. We weten niet wat er komt. De snelheid is zo hoog, steeds hoger, wielrennen is gewoon soms gevaarlijk." Van der Poel telt 8 seconden voorsprong op Alaphilippe, 31 tellen op Carapaz en Wout van Aert. Een aantal klassementsrenners kwam ten val of verloor tijd, zoals Pogacar en Roglic. "Ik weet niet of ik het geel nu langer kan houden dan de tijdrit. Ik heb het klassement nog niet bekeken, maar Van Aert staat nog altijd dicht en die kan het geel wel nemen na de tijdrit." (Belga)