De mediaspecialist van Open Vld wil in het Vlaams parlement zo snel mogelijk nagaan op welke manier de radiomarkt zo eerlijk mogelijk kan worden georganiseerd. "In 2016 moet een nieuw frequentieplan worden opgemaakt. Dit is een uitgelezen kans om de hele radiomarkt te hervormen en de private sector meer ruimte te geven. De VRT brengt zeker goede radio, maar marktaandelen van meer dan 60% zijn niet meer van deze tijd". Tommelein wijst er ook op dat radio steeds belangrijker wordt binnen een crossmediale context. Niet alleen voor zelfpromotie, maar eveneens om optimaal inkomsten te verwerven. Hij roept Vlaams minister voor Media Ingrid Lieten dan ook op om snel met de resultaten van haar onderzoek over het radiolandschap in Vlaanderen naar het parlement te komen. De mediaminister had aangekondigd medio 2013 met de resultaten van de onderzoeksopdracht van KPMG naar de commissie te komen. "We moeten dit najaar de discussie kunnen aanvatten met de collega's, om een grondige herziening tegen 2016 te kunnen voorbereiden", meent Bart Tommelein. De Open Vld'er vindt ook dat de openbare omroep de focus verkeerd legt. De VRT-zenders die het nauwst aansluiten bij de commerciële zenders winnen immers marktaandeel terwijl de informatiezender Radio 1 bijna 2 procent marktaandeel of 100.000 luisteraars verliest. (Belga)

De mediaspecialist van Open Vld wil in het Vlaams parlement zo snel mogelijk nagaan op welke manier de radiomarkt zo eerlijk mogelijk kan worden georganiseerd. "In 2016 moet een nieuw frequentieplan worden opgemaakt. Dit is een uitgelezen kans om de hele radiomarkt te hervormen en de private sector meer ruimte te geven. De VRT brengt zeker goede radio, maar marktaandelen van meer dan 60% zijn niet meer van deze tijd". Tommelein wijst er ook op dat radio steeds belangrijker wordt binnen een crossmediale context. Niet alleen voor zelfpromotie, maar eveneens om optimaal inkomsten te verwerven. Hij roept Vlaams minister voor Media Ingrid Lieten dan ook op om snel met de resultaten van haar onderzoek over het radiolandschap in Vlaanderen naar het parlement te komen. De mediaminister had aangekondigd medio 2013 met de resultaten van de onderzoeksopdracht van KPMG naar de commissie te komen. "We moeten dit najaar de discussie kunnen aanvatten met de collega's, om een grondige herziening tegen 2016 te kunnen voorbereiden", meent Bart Tommelein. De Open Vld'er vindt ook dat de openbare omroep de focus verkeerd legt. De VRT-zenders die het nauwst aansluiten bij de commerciële zenders winnen immers marktaandeel terwijl de informatiezender Radio 1 bijna 2 procent marktaandeel of 100.000 luisteraars verliest. (Belga)