Het nieuwe circulatieplan deelt vanaf 3 april de Gentse binnenstad op in zes sectoren en een centraal (uitgebreid) autovrij gebied. Om doorgaand verkeer te weren, want dat moet over de ring, worden op verschillende plaatsen rijrichtingen gewijzigd of straten 'geknipt'. Op zeven locaties gaat een 'knip' gepaard met een tijdelijke herinrichting van het openbaar domein. Die herinrichting verschilt van plaats tot plaats, maar onder meer markeringen met rode verf, extra zitbanken en meer groen komen steeds terug. Na vijf tot tien jaar zal de tijdelijke herinrichting geruild worden voor een definitieve heraanleg. De Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) benadrukt dat het circulatieplan niet alleen Gent bereikbaar moet houden, maar ook leefbaar. "Het circulatieplan zal de stad dus aangenamer maken. Waar de knippen komen, komt nieuwe ruimte vrij in de stad. Het is belangrijk om die goed in te vullen. Maar het is ook belangrijk dat mensen die nieuwe plaatsen herkennen." Het Hippoliet Lippensplein is het eerste plein dat aangepakt wordt. De komende weken zullen Verlorenkost en Ottogracht, Koophandelsplein en Kortedagsteeg en de Bargiebrug en Sint-Pietersnieuwstraat aangepakt worden. Meer informatie over het circulatieplan en de bereikbaarheid staat op http://stad.gent/mobiliteitsplan. Er is onder meer ook een handige tool die een route van A naar B berekent en de wijzigingen voor en na toont. (Belga)

Het nieuwe circulatieplan deelt vanaf 3 april de Gentse binnenstad op in zes sectoren en een centraal (uitgebreid) autovrij gebied. Om doorgaand verkeer te weren, want dat moet over de ring, worden op verschillende plaatsen rijrichtingen gewijzigd of straten 'geknipt'. Op zeven locaties gaat een 'knip' gepaard met een tijdelijke herinrichting van het openbaar domein. Die herinrichting verschilt van plaats tot plaats, maar onder meer markeringen met rode verf, extra zitbanken en meer groen komen steeds terug. Na vijf tot tien jaar zal de tijdelijke herinrichting geruild worden voor een definitieve heraanleg. De Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) benadrukt dat het circulatieplan niet alleen Gent bereikbaar moet houden, maar ook leefbaar. "Het circulatieplan zal de stad dus aangenamer maken. Waar de knippen komen, komt nieuwe ruimte vrij in de stad. Het is belangrijk om die goed in te vullen. Maar het is ook belangrijk dat mensen die nieuwe plaatsen herkennen." Het Hippoliet Lippensplein is het eerste plein dat aangepakt wordt. De komende weken zullen Verlorenkost en Ottogracht, Koophandelsplein en Kortedagsteeg en de Bargiebrug en Sint-Pietersnieuwstraat aangepakt worden. Meer informatie over het circulatieplan en de bereikbaarheid staat op http://stad.gent/mobiliteitsplan. Er is onder meer ook een handige tool die een route van A naar B berekent en de wijzigingen voor en na toont. (Belga)