Het Brusselse GO! Onderwijs en haar Pedagogisch Project legt duidelijke accenten op onder meer burgerzin, kritisch denken en filosoferen met jongeren. Zo investeren heel wat scholen in mindfulness en yoga opdat kinderen zich al op jonge leeftijd zouden leren beheersen, benadrukt de Scholengroep Brussel in een persbericht. Na de rellen van gisteren werd weliswaar snel gesproken over de lamentabele toestand van het Brussels onderwijs. "Dit soort beweringen, die wel erg kort door de bocht gaan, werken zeer ontmoedigend. Net omdat we al vele jaren echt werk maken van gelijke onderwijskansen en kansarmoede, onder meer via binnenklasdifferentiatie, geïndividualiseerd onderwijs en co-teaching", zegt Goris. De Scholengroep Brussel blijft intussen inzetten op het onthaal en de begeleiding van nieuwe leerkrachten. Goris beseft dat als leerkracht werken in Brussel geen eenvoudige opdracht is en het dagelijks inzet en een volgehouden engagement vraagt. "Wanneer men bij rellen, aanslagen of radicalisering steevast blijft stellen dat 'het onderwijs' alle maatschappelijk problemen dient aan te pakken en op te lossen, dan wordt het hoog tijd dat 'het onderwijs' daarvoor ook het respect krijgt dat het verdient", besluit Goris. (Belga)

Het Brusselse GO! Onderwijs en haar Pedagogisch Project legt duidelijke accenten op onder meer burgerzin, kritisch denken en filosoferen met jongeren. Zo investeren heel wat scholen in mindfulness en yoga opdat kinderen zich al op jonge leeftijd zouden leren beheersen, benadrukt de Scholengroep Brussel in een persbericht. Na de rellen van gisteren werd weliswaar snel gesproken over de lamentabele toestand van het Brussels onderwijs. "Dit soort beweringen, die wel erg kort door de bocht gaan, werken zeer ontmoedigend. Net omdat we al vele jaren echt werk maken van gelijke onderwijskansen en kansarmoede, onder meer via binnenklasdifferentiatie, geïndividualiseerd onderwijs en co-teaching", zegt Goris. De Scholengroep Brussel blijft intussen inzetten op het onthaal en de begeleiding van nieuwe leerkrachten. Goris beseft dat als leerkracht werken in Brussel geen eenvoudige opdracht is en het dagelijks inzet en een volgehouden engagement vraagt. "Wanneer men bij rellen, aanslagen of radicalisering steevast blijft stellen dat 'het onderwijs' alle maatschappelijk problemen dient aan te pakken en op te lossen, dan wordt het hoog tijd dat 'het onderwijs' daarvoor ook het respect krijgt dat het verdient", besluit Goris. (Belga)