Test-Aankoop en Comeos tegen voorstel Nationale Bank: ‘Verkeerde debat’

De Nationale Bank van België © Belga

Consumentenorganisatie Test-Aankoop en de federatie van handel en diensten Comeos verzetten zich tegen het voorstel van de Nationale Bank om tarieven te wijzigen. ‘Het pleidooi druist in tegen alle logica’, klinkt het.

“De NBB valt uit haar rol wanneer ze pleit voor duurdere banktarieven voor consumenten. Ze voert het verkeerde debat.” Dat laat consumentenorganisatie Test-Aankoop weten in een reactie.

Het voorstel van de NBB vertrekt volgens Test-Aankoop bovendien van een verkeerde hypothese, “met name een waarbij er wordt van uitgegaan dat de banken onredelijke risico’s nemen en bepaalde producten en diensten onvoldoende doorrekenen. Het pleidooi van de NBB lijkt dan ook meer op een achterhoedegevecht.”

Transparantie

Het behoort volgens Test-Aankoop “zeker tot de taken en de verantwoordelijkheid van de NBB om zich te buigen over de soliditeit van de banken en een analyse te maken van een verminderde rendabiliteit van sommige (groot)banken. Maar het komt haar niet toe om de consequenties van een eventueel verminderde rendabiliteit door te schuiven op de kap van de consument.”

Het echte debat is volgens de consumentenorganisatie dat “over de transparantie van het bancaire systeem met betrekking tot zijn investeringen en herfinanciering. Het echte debat slaat ook op de uitdagingen van vandaag (en in de toekomst) waarbij banken een antwoord moeten formuleren op nieuwkomers als Amazon, PayPal, Apple, Google, die tegen een minimale kostprijs ook bancaire dienstverlening aanbieden. Het debat heeft tot slot ook betrekking op de nieuwe reglementaire context die zich opdringt, met name als antwoord op de financiële crisis post-2008”, zo luidt het.

‘Kosten moet net naar omlaag’

Ook de federatie van handel en diensten Comeos is niet te spreken over het voorstel. “Het pleidooi dat de Nationale Bank van België houdt om elektronisch betalen duurder te maken, druist in tegen alle logica”, klinkt het in een reactie. “De kosten voor e-betalingen moeten net naar omlaag – zoals Europa trouwens vraagt”, aldus een “zeer verbaasde” federatie.

“Je kunt de consument niet straffen omdat hij met zijn geld aankopen doet”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. “De handelaar investeert in het promoten van elektronische betalingen, onder meer op aandringen van de overheid, en dreigt nu de kosten per transactie te zien stijgen.”

Hogere tarieven zullen volgens Comeos ongetwijfeld een invloed hebben op de marges van de handel. “Je zou een hogere transactiekost kunnen opvangen met je marge – maar die ligt nu al onrustwekkend laag”, zegt Michel. “De kans is dus veel groter dat de kost wordt doorgerekend aan de consument, die bedankt voor prijsstijgingen en teruggrijpt naar cash geld. En contante betalingen zorgen voor hogere behandelingskosten, meer beveiligingskosten en meer risico’s.” De tarieven die banken aanrekenen voor kaartbetalingen, liggen volgens Comeos binnen de Europese context op een goed niveau. “En dat moeten we absoluut zo houden.” (Belga/WB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content