"We hebben onszelf de ambitie gesteld om nog dit jaar een oplossing te zoeken", aldus Chris Peeters, topman van Elia. "Maar omdat we hiervoor ook afhankelijk zijn van derde partijen, willen we ons niet vastpinnen op een datum." Het digitaal platform kadert in het innovatieproject "Internet of Energy", waarbij Elia samen met distributienetbeheerders zoals Fluvius aan oplossingen werkt om de voordelen van de energietransitie maximaal te benutten. Het IO.Energy ecosysteem heeft net een eerste testronde afgerond waar onder andere ook leveranciers, techbedrijven, start-ups en universiteiten bij betrokken zijn. De productie van hernieuwbare energie neemt alsmaar toe, terwijl ook aan de vraagzijde elektrificatie belangrijker wordt, met bijvoorbeeld de groei van elektrische wagens en warmtepompen. Het digitale platform zal toelaten dat de consument in eerste instantie zijn eigen energieconsumptie kan optimaliseren door flexibel om te gaan met zijn elektriciteitsverbruik. Dat levert een prijsvoordeel op door bijvoorbeeld de elektrische auto op te laden wanneer elektriciteit goedkoper is. Maar niet elke Belg beschikt al over zo'n wagen of warmtepomp, en dus zouden zij via het platform hun overproductie aan energie kunnen toewijzen aan een persoon naar keuze. Bijvoorbeeld een familielid dat wél een elektrische auto bezit. Hiervoor is medewerking vereist van energieleveranciers, om zo een "deelcontract" aan te bieden. Elia zelf is immers geen commerciële speler. " Hiermee kunnen eigenaars van zonnepanelen voor wie de terugdraaiende teller is afgeschaft, toch een deel van hun verliezen goedmaken", aldus Peeters. Volgens de Elia-topman is er al zeker politieke interesse. De netbeheerder merkt op dat de digitale meter door de afschaffing van de terugdraaiende teller een slecht imago heeft gekregen. Door vernieuwende oplossingen te creëren, hoopt men dat de consument ook de voordelen ervan ervaart. (Belga)

"We hebben onszelf de ambitie gesteld om nog dit jaar een oplossing te zoeken", aldus Chris Peeters, topman van Elia. "Maar omdat we hiervoor ook afhankelijk zijn van derde partijen, willen we ons niet vastpinnen op een datum." Het digitaal platform kadert in het innovatieproject "Internet of Energy", waarbij Elia samen met distributienetbeheerders zoals Fluvius aan oplossingen werkt om de voordelen van de energietransitie maximaal te benutten. Het IO.Energy ecosysteem heeft net een eerste testronde afgerond waar onder andere ook leveranciers, techbedrijven, start-ups en universiteiten bij betrokken zijn. De productie van hernieuwbare energie neemt alsmaar toe, terwijl ook aan de vraagzijde elektrificatie belangrijker wordt, met bijvoorbeeld de groei van elektrische wagens en warmtepompen. Het digitale platform zal toelaten dat de consument in eerste instantie zijn eigen energieconsumptie kan optimaliseren door flexibel om te gaan met zijn elektriciteitsverbruik. Dat levert een prijsvoordeel op door bijvoorbeeld de elektrische auto op te laden wanneer elektriciteit goedkoper is. Maar niet elke Belg beschikt al over zo'n wagen of warmtepomp, en dus zouden zij via het platform hun overproductie aan energie kunnen toewijzen aan een persoon naar keuze. Bijvoorbeeld een familielid dat wél een elektrische auto bezit. Hiervoor is medewerking vereist van energieleveranciers, om zo een "deelcontract" aan te bieden. Elia zelf is immers geen commerciële speler. " Hiermee kunnen eigenaars van zonnepanelen voor wie de terugdraaiende teller is afgeschaft, toch een deel van hun verliezen goedmaken", aldus Peeters. Volgens de Elia-topman is er al zeker politieke interesse. De netbeheerder merkt op dat de digitale meter door de afschaffing van de terugdraaiende teller een slecht imago heeft gekregen. Door vernieuwende oplossingen te creëren, hoopt men dat de consument ook de voordelen ervan ervaart. (Belga)