De historische liften, die nog vaak in Brusselse gebouwen te vinden zijn, moesten voor 31 december 2022 gemoderniseerd worden. Die verplichting liet weinig tijd voor mede-eigenaars, die onder druk kwamen te staan om tijdig aan de verplichting te voldoen. "Het zijn stuk voor stuk juweeltjes, die voor de (mede)eigenaars helaas een bron van zorgen zijn geworden", zegt minister Dermagne in het persbericht. "De druk vanuit de syndicus of de liftmaatschappijen om snel-snel en tegen een hoge kostprijs te moderniseren is onhoudbaar, en er is er vaak geen enkele garantie dat de historische waarde zal worden gerespecteerd. Die zorgen nemen we nu weg." Concreet werd beslist dat liften die voor 1958 in gebruikgenomen zijn, maar geen historische waarde hebben, één jaar uitstel krijgen, dus tot 31 december 2023. Liften met historische waarde die voor 1958 in gebruikgenomen zijn, krijgen meer uitstel, en moeten uiterlijk op 31 december 2027 gemoderniseerd zijn. Voor die liften moeten alternatieve oplossingen gezocht worden, met een evenwicht tussen prijs, historische waarde en veiligheid. In het koninklijk besluit over de veiligheid van liften zal ook een reeks andere wijzigingen doorgevoerd worden. Zo komt er een definitie van wat een historische lift is, op basis van een regionale erkenning, en zullen historische liften moeten voldoen aan een afdoend veiligheidsniveau, dat niet langer gelijkgesteld is aan dat van liften die na 1958 in gebruik genomen zijn. Brussels staatssecretaris Smet, die al langer ijvert voor het behoud van de liften, verwelkomt de inspanningen van minister Dermagne op federaal niveau. "Ik ben tevreden dat de historische liften in de toekomst als een specifieke categorie zullen worden erkend. Dat is wat wij als Brussels Gewest wilden. Zo kan er worden gemoderniseerd zonder de erfgoedkenmerken te schaden. Dankzij de extra termijn tot in 2027 kunnen eigenaars ingrepen voorbereiden volgens de regels van de kunst", zegt staatssecretaris Smet in het persbericht. (Belga)

De historische liften, die nog vaak in Brusselse gebouwen te vinden zijn, moesten voor 31 december 2022 gemoderniseerd worden. Die verplichting liet weinig tijd voor mede-eigenaars, die onder druk kwamen te staan om tijdig aan de verplichting te voldoen. "Het zijn stuk voor stuk juweeltjes, die voor de (mede)eigenaars helaas een bron van zorgen zijn geworden", zegt minister Dermagne in het persbericht. "De druk vanuit de syndicus of de liftmaatschappijen om snel-snel en tegen een hoge kostprijs te moderniseren is onhoudbaar, en er is er vaak geen enkele garantie dat de historische waarde zal worden gerespecteerd. Die zorgen nemen we nu weg." Concreet werd beslist dat liften die voor 1958 in gebruikgenomen zijn, maar geen historische waarde hebben, één jaar uitstel krijgen, dus tot 31 december 2023. Liften met historische waarde die voor 1958 in gebruikgenomen zijn, krijgen meer uitstel, en moeten uiterlijk op 31 december 2027 gemoderniseerd zijn. Voor die liften moeten alternatieve oplossingen gezocht worden, met een evenwicht tussen prijs, historische waarde en veiligheid. In het koninklijk besluit over de veiligheid van liften zal ook een reeks andere wijzigingen doorgevoerd worden. Zo komt er een definitie van wat een historische lift is, op basis van een regionale erkenning, en zullen historische liften moeten voldoen aan een afdoend veiligheidsniveau, dat niet langer gelijkgesteld is aan dat van liften die na 1958 in gebruik genomen zijn. Brussels staatssecretaris Smet, die al langer ijvert voor het behoud van de liften, verwelkomt de inspanningen van minister Dermagne op federaal niveau. "Ik ben tevreden dat de historische liften in de toekomst als een specifieke categorie zullen worden erkend. Dat is wat wij als Brussels Gewest wilden. Zo kan er worden gemoderniseerd zonder de erfgoedkenmerken te schaden. Dankzij de extra termijn tot in 2027 kunnen eigenaars ingrepen voorbereiden volgens de regels van de kunst", zegt staatssecretaris Smet in het persbericht. (Belga)