Het telefoonnetwerk was vooral tussen 10.30 uur en 12.00 uur bij momenten overbelast, waardoor telefoneren niet steeds lukte. Het probleem lag bij interconnectiepunten, waar oproepen van het netwerk van de ene operator naar dat van de andere operatie overgaan, en die bij momenten gesatureerd waren. "De operatoren staan in zeer nauw contact met elkaar en hebben dan ook snel naar oplossingen gezocht", zegt Smedts. Ze gaan dan bepaald verkeer 'herrouteren', wat inhoudt dat ze de oproepen via een andere weg sturen. Naast een grote toename van het aantal voice-oproepen is ook de trafiek van het vast internet met 50 tot 70 procent toegenomen ten opzichte van vorige dinsdag. Er zijn geen pieken waargenomen, maar er werd wel opvallend meer gedownload dan op een andere dinsdag. "Voor het vast internet is er nog lang geen saturatie, er is nog marge voor de komende periode", aldus de woordvoerder. Ook noteerden de telecomoperatoren 50 procent meer trafiek via berichtenapps zoals WhatsApp of Messenger. Nu de mensen veel meer thuiszitten, neemt ook het gebruikt van mobiele data af. Zo werd er dinsdag 8 procent minder data gebruikt dan vorige dinsdag, nu mensen zich vaker connecteren via het vast internet of de wifi thuis. Volgens het BIPT zijn extra maatregelen voorlopig nog niet nodig. "In bepaalde landen wordt gevraagd om minder lang te bellen, maar dat is bij ons zeker nog niet aan de orde", zegt Smedts, die toevoegt dat ons land een zeer performant netwerk heeft. "De telecomoperatoren monitoren de situatie constant." Smedts wijst er nog op dat de problemen die er vandaag waren, helemaal anders zijn dan wanneer er een echte een piek is in oproepen, zoals bijvoorbeeld bij een aanslag. "Voor zo'n piek kunnen telecomoperatoren zich moeilijk wapenen, voor een saturatie zoals vandaag zijn er maatregelen die genomen kunnen worden." (Belga)

Het telefoonnetwerk was vooral tussen 10.30 uur en 12.00 uur bij momenten overbelast, waardoor telefoneren niet steeds lukte. Het probleem lag bij interconnectiepunten, waar oproepen van het netwerk van de ene operator naar dat van de andere operatie overgaan, en die bij momenten gesatureerd waren. "De operatoren staan in zeer nauw contact met elkaar en hebben dan ook snel naar oplossingen gezocht", zegt Smedts. Ze gaan dan bepaald verkeer 'herrouteren', wat inhoudt dat ze de oproepen via een andere weg sturen. Naast een grote toename van het aantal voice-oproepen is ook de trafiek van het vast internet met 50 tot 70 procent toegenomen ten opzichte van vorige dinsdag. Er zijn geen pieken waargenomen, maar er werd wel opvallend meer gedownload dan op een andere dinsdag. "Voor het vast internet is er nog lang geen saturatie, er is nog marge voor de komende periode", aldus de woordvoerder. Ook noteerden de telecomoperatoren 50 procent meer trafiek via berichtenapps zoals WhatsApp of Messenger. Nu de mensen veel meer thuiszitten, neemt ook het gebruikt van mobiele data af. Zo werd er dinsdag 8 procent minder data gebruikt dan vorige dinsdag, nu mensen zich vaker connecteren via het vast internet of de wifi thuis. Volgens het BIPT zijn extra maatregelen voorlopig nog niet nodig. "In bepaalde landen wordt gevraagd om minder lang te bellen, maar dat is bij ons zeker nog niet aan de orde", zegt Smedts, die toevoegt dat ons land een zeer performant netwerk heeft. "De telecomoperatoren monitoren de situatie constant." Smedts wijst er nog op dat de problemen die er vandaag waren, helemaal anders zijn dan wanneer er een echte een piek is in oproepen, zoals bijvoorbeeld bij een aanslag. "Voor zo'n piek kunnen telecomoperatoren zich moeilijk wapenen, voor een saturatie zoals vandaag zijn er maatregelen die genomen kunnen worden." (Belga)