"Het water komt vandaag aan de lippen van de meeste taxiondernemingen", stelt Pierre Steenberghen, secretaris-generaal van GTL. Omdat de sector als "essentiële activiteit" beschouwd wordt, werd hij nooit onderworpen aan de "verplichte" sluiting tijdens de coronacrisis. Maar de werkelijkheid toont aan dat de activiteitsgraad van de taxisector nauw verbonden is aan die van de sectoren die wel verplicht moesten sluiten of strenge beperkingen opgelegd kregen. Zo staan het luchthavenvervoer en de luchthaventaxi's al sinds maart quasi stil, met slechts 10 procent van de normale omzet. "Ook in de steden gaat het bijzonder slecht. Taxibedrijven hangen zeer sterk af van andere sectoren zoals de horeca, de evenementensector, de reissector of het nachtleven. Het zijn deze sectoren die als eerste worden stopgezet om de pandemie in te dijken", klinkt het. En ook het vervoer naar zorginstellingen in opdracht van de mutualiteiten is fel verminderd. Taxibedrjiven kunnen terugvallen op tijdelijke werkloosheid, "maar dat zal niet volstaan om in de komende weken en maanden faillissementen en massaal jobverlies te vermijden", stelt Pierre Steenberghen. De werkgevers denken in de eerste plaats aan een vrijstelling van de patronale RSZ-bijdragen voor taxi's en huurwagens met chauffeur voor het derde en vierde kwartaal van 2020. Deze maatregel geldt reeds voor de horeca, evenement en kermissen. GTL heeft premier Alexander De Croo en de ministers van Werk en Volksgezondheid, Pierre-Yves Dermagne en Frank Vandenbroucke, hier al over aangesproken. Daarnaast hoopt de sector dat de regering ook verder kijkt en een verlenging voorziet van de tijdelijke werkloosheidsregeling omwille van overmacht tot eind 2021. "Alleen zo zullen we een sociaal bloedbad kunnen vermijden", besluit Pierre Steenberghen. (Belga)

"Het water komt vandaag aan de lippen van de meeste taxiondernemingen", stelt Pierre Steenberghen, secretaris-generaal van GTL. Omdat de sector als "essentiële activiteit" beschouwd wordt, werd hij nooit onderworpen aan de "verplichte" sluiting tijdens de coronacrisis. Maar de werkelijkheid toont aan dat de activiteitsgraad van de taxisector nauw verbonden is aan die van de sectoren die wel verplicht moesten sluiten of strenge beperkingen opgelegd kregen. Zo staan het luchthavenvervoer en de luchthaventaxi's al sinds maart quasi stil, met slechts 10 procent van de normale omzet. "Ook in de steden gaat het bijzonder slecht. Taxibedrijven hangen zeer sterk af van andere sectoren zoals de horeca, de evenementensector, de reissector of het nachtleven. Het zijn deze sectoren die als eerste worden stopgezet om de pandemie in te dijken", klinkt het. En ook het vervoer naar zorginstellingen in opdracht van de mutualiteiten is fel verminderd. Taxibedrjiven kunnen terugvallen op tijdelijke werkloosheid, "maar dat zal niet volstaan om in de komende weken en maanden faillissementen en massaal jobverlies te vermijden", stelt Pierre Steenberghen. De werkgevers denken in de eerste plaats aan een vrijstelling van de patronale RSZ-bijdragen voor taxi's en huurwagens met chauffeur voor het derde en vierde kwartaal van 2020. Deze maatregel geldt reeds voor de horeca, evenement en kermissen. GTL heeft premier Alexander De Croo en de ministers van Werk en Volksgezondheid, Pierre-Yves Dermagne en Frank Vandenbroucke, hier al over aangesproken. Daarnaast hoopt de sector dat de regering ook verder kijkt en een verlenging voorziet van de tijdelijke werkloosheidsregeling omwille van overmacht tot eind 2021. "Alleen zo zullen we een sociaal bloedbad kunnen vermijden", besluit Pierre Steenberghen. (Belga)