Zondag publiceerde de Amerikaanse denktank Zomia onderzoek van de Nederlandse journaliste Bette Dam dat aangeeft dat Mullah Omar dicht bij een Amerikaanse basis in de zuidelijke Afghaanse provincie Zabul zou hebben geleefd nadat de taliban van de macht waren verdreven. Volgens Washington vluchtte de talibanleider echter naar Pakistan, waar hij ook stierf, na de val van het bewind van de taliban en de interventie onder leiding van de Verenigde Staten in Afghanistan na de terreuraanslagen van 11 september 2001 in de VS. De taliban waren van 1996 tot 2001 aan de macht in Afghanistan. In Kaboel reageerden regeringsfunctionarissen kwaad op de bevindingen van de Nederlandse journaliste. Een woordvoerder van het presidentiële paleis, Haroon Chakhansuri, noemde haar onderzoek misleidend, zeggend dat er "voldoende bewijs" was dat Mullah Omar in Pakistan leefde en stierf. De running mate van president Ashraf Ghani voor de komende presidentsverkiezingen, Amrullah Saleh, bestempelde de conclusies van Bette Dam als "een manipulerend staaltje van propaganda". (Belga)

Zondag publiceerde de Amerikaanse denktank Zomia onderzoek van de Nederlandse journaliste Bette Dam dat aangeeft dat Mullah Omar dicht bij een Amerikaanse basis in de zuidelijke Afghaanse provincie Zabul zou hebben geleefd nadat de taliban van de macht waren verdreven. Volgens Washington vluchtte de talibanleider echter naar Pakistan, waar hij ook stierf, na de val van het bewind van de taliban en de interventie onder leiding van de Verenigde Staten in Afghanistan na de terreuraanslagen van 11 september 2001 in de VS. De taliban waren van 1996 tot 2001 aan de macht in Afghanistan. In Kaboel reageerden regeringsfunctionarissen kwaad op de bevindingen van de Nederlandse journaliste. Een woordvoerder van het presidentiële paleis, Haroon Chakhansuri, noemde haar onderzoek misleidend, zeggend dat er "voldoende bewijs" was dat Mullah Omar in Pakistan leefde en stierf. De running mate van president Ashraf Ghani voor de komende presidentsverkiezingen, Amrullah Saleh, bestempelde de conclusies van Bette Dam als "een manipulerend staaltje van propaganda". (Belga)