Tussen verschillende bacteriesoorten woedt een voortdurende strijd om voedsel en territorium. Om te overleven, moeten de bacteriën zich verdedigen. Die verdediging biedt weerstand tegen antibiotica. De Leuvense onderzoekers hebben de mechanismen ontrafeld in de studie Current Biology. Bacteriën zijn sociale organismen die leven in complexe gemeenschappen. "Die zijn moeilijk te bestuderen in het lab", zegt professor Hans Steenackers (MICA Lab), hoofdauteur van de studie. "Daarom hebben wij een vereenvoudigd model gebruikt met een salmonellabacterie in aanwezigheid van twee andere bacteriesoorten. Zo konden we onderzoeken hoe de verschillende soorten zich ten opzichte van elkaar gedragen." "Er breekt een gevecht los om voedsel en territorium", stelt bio-ingenieur Bram Lories. "In de strijd om voldoende voedingsstoffen en ruimte om te groeien gaan de bacteriën hun gemeenschapsgenoten aanvallen. Dat doen ze onder meer met een soort moleculaire speer die toxische stoffen in de tegenstander injecteert." Het onderzoek toont aan dat de bacteriën verdedigingsmechanismen hebben om zich te beschermen tegen aanvallen. "Ze gaan meer toxische stoffen wegpompen en een beschermende slijmlaag produceren. Een zorgwekkend neveneffect is dat die verdedigingsrespons ook bescherming biedt tegen antibiotica. De onderlinge competitie tussen bacteriën kan dus een struikelblok zijn in de klinische behandeling." De onderzoekers willen in een volgende fase nagaan of nieuwe types van antimicrobiële stoffen de verdedigingsmechanismen kunnen verstoren met het oog op een betere behandeling. (Belga)