"Het landen en opstijgen in bebouwde omgevingen lokt vaak wrevel uit bij bewoners die klagen over lawaaihinder. Vandaar de nieuwe, strengere regels", zegt het directoraat-generaal luchtvaart van de federale overheidsdienst Economie. Helikopters mogen vanaf oktober niet meer 's nachts landen of opstijgen buiten een luchtvaartterrein. Landen op een privéterrein mag nog wel, maar de piloten moeten zich aan strenge regels houden. Ze moeten verder van de woningen blijven en mogen per maand nog maximum vier keer landen en vier keer opstijgen op hetzelfde terrein, met een maximum van twee keer per week. Willen ze vaker landen, dan kunnen ze een aanvraag doen voor de oprichting van een permanente helihaven, legt helikopterpiloot Ludwig Louagie uit in de krant. Ook voor luchtdopen veranderen de regels: die helikopters mogen alleen nog maar vertrekken en aankomen op luchtvaartterreinen. Bij het directoraat-generaal Luchtvaart kan wel een vergunning voor een tijdelijke helihaven worden aangevraagd. Die landingsplaats moet gehard zijn en stof- en hindernissenvrij. Bovendien mogen op minder van 50 meter geen huizen staan. Wie zich niet aan de regels houdt, krijgt een boete of kan zijn licentie tijdelijk verliezen. De nieuwe regels gelden uiteraard niet voor helikopters die deelnemen aan reddingsacties. Begin 2013 waren in België 204 helikopters geregistreerd. (Belga)

"Het landen en opstijgen in bebouwde omgevingen lokt vaak wrevel uit bij bewoners die klagen over lawaaihinder. Vandaar de nieuwe, strengere regels", zegt het directoraat-generaal luchtvaart van de federale overheidsdienst Economie. Helikopters mogen vanaf oktober niet meer 's nachts landen of opstijgen buiten een luchtvaartterrein. Landen op een privéterrein mag nog wel, maar de piloten moeten zich aan strenge regels houden. Ze moeten verder van de woningen blijven en mogen per maand nog maximum vier keer landen en vier keer opstijgen op hetzelfde terrein, met een maximum van twee keer per week. Willen ze vaker landen, dan kunnen ze een aanvraag doen voor de oprichting van een permanente helihaven, legt helikopterpiloot Ludwig Louagie uit in de krant. Ook voor luchtdopen veranderen de regels: die helikopters mogen alleen nog maar vertrekken en aankomen op luchtvaartterreinen. Bij het directoraat-generaal Luchtvaart kan wel een vergunning voor een tijdelijke helihaven worden aangevraagd. Die landingsplaats moet gehard zijn en stof- en hindernissenvrij. Bovendien mogen op minder van 50 meter geen huizen staan. Wie zich niet aan de regels houdt, krijgt een boete of kan zijn licentie tijdelijk verliezen. De nieuwe regels gelden uiteraard niet voor helikopters die deelnemen aan reddingsacties. Begin 2013 waren in België 204 helikopters geregistreerd. (Belga)