Van een muzikant zou u het misschien niet verwachten, maar Raf Walschaerts van Kommil Foo houdt niet van muziek op restaurant. Tijdens een interview op Radio 1 vertelde hij dat hij veel last heeft van muziekvervuiling, zeker tijdens etentjes. In de Andalusische stad Cadiz vond hij een stil restaurant, maar in onze regio zijn die eerder schaars. 'Een restaurant zonder muziek, daar zou ik elke week naartoe gaan, mocht ik dat vinden. Ik wil genieten van mijn gesprekspartner op restaurant, obers horen stappen en borden en glazen horen rammelen.' Uit de website zondermuziek.nl blijkt dat er in Vlaanderen wel degelijk horecazaken zonder muzikale omlijsting te vinden zijn. Vier, welbepaald.
...

Van een muzikant zou u het misschien niet verwachten, maar Raf Walschaerts van Kommil Foo houdt niet van muziek op restaurant. Tijdens een interview op Radio 1 vertelde hij dat hij veel last heeft van muziekvervuiling, zeker tijdens etentjes. In de Andalusische stad Cadiz vond hij een stil restaurant, maar in onze regio zijn die eerder schaars. 'Een restaurant zonder muziek, daar zou ik elke week naartoe gaan, mocht ik dat vinden. Ik wil genieten van mijn gesprekspartner op restaurant, obers horen stappen en borden en glazen horen rammelen.' Uit de website zondermuziek.nl blijkt dat er in Vlaanderen wel degelijk horecazaken zonder muzikale omlijsting te vinden zijn. Vier, welbepaald. Muziekvervuiling kan voor 'normaal horende' restaurantbezoekers al vervelend zijn, maar voor iemand met gehoorproblemen is het ronduit onuitstaanbaar. Zo ook voor Gregory Scott, een Amerikaan die al vanaf zijn kindertijd slecht hoort. Hij begon zich enorm te storen aan luide muziek op restaurants, zeker als hij er een date mee naartoe nam. Tijdens zo'n afspraakje wil je elkaar natuurlijk beter leren kennen, maar dat is moeilijk als er loeiharde muziek door de boxen schalt. Scott ging op het internet op zoek naar "stille locaties', maar ving bot. En dus begon hij zelf een lijst samen te stellen: hij installeerde een decibelmeter op zijn smartphone en begon in elk restaurant dat hij bezocht de geluidsniveaus te meten. Die lijst werd zeer populair bij vrienden met gehoorproblemen, maar ook bij anderen. En dus besloot hij er een app van te maken: SoundPrint. Gebruikers kunnen daarmee zelf het geluidsniveau op restaurant meten en doorgeven, zodat een database ontstaat van stille restaurants. Voorlopig is die bijna uitsluitend gericht op Amerikaanse steden, maar als u zich geroepen voelt, kunt u zich ook gratis aanmelden als SoundPrint-ambassadeur. Daar zou wel eens interesse voor kunnen zijn, meent culinair recensent Bruno Vanspauwen. 'Ik hoor geregeld mensen klagen over slechte akoestiek of te luide muziek op restaurant. Koks zijn zich daar soms te weinig van bewust, vrees ik. Veel chefs denken alleen maar aan wat zich op het bord afspeelt: ze willen bewijzen dat ze de meest fantastische gerechten kunnen creëren. Maar ze vergeten dat mensen op zoek zijn naar een totaalbeleving. Als ze zich een restaurant herinneren, gaat het niet alleen over het eten, maar ook over de sfeer én de muziek. Mensen gaan op restaurant om lekker te eten, maar ook om een gezellige avond te hebben met vrienden en familie.' Wie niet houdt van luide muziek, kan volgens Vanspauwen beter kiezen voor klassieke gastronomische restaurants. 'In zaken die mikken op een Michelinster of goede punten bij Gault-Millau hoor je doorgaans zachte klassieke muziek, al kan dat soms wel wat saai overkomen. De laatste decennia is de zogenaamde bistronomie in opmars, met hippe chefs als Kobe Desramaults en Sergio Herman. Zij brengen wat meer rock-'n-roll in hun restaurants, en dat vertaalt zich ook in de muziek. Die is wat gedurfder en luider. Maar ook de aankleding van restaurants speelt een rol: in klassieke zaken met veel stoffen bekleding wordt het lawaai vanzelf gedempt, terwijl het in hippe, minimalistische restaurants - met veel hout, beton en baksteen - vaker galmt.' Al hoeft zo'n minimalistisch interieur geen slechte akoestiek op te leveren. Neem nu Hertog Jan, het toprestaurant dat intussen de deuren heeft gesloten. Medezaakvoerder Joachim Boudens vertelt dat zij vaak complimenten kregen over de akoestiek. 'Zeker omdat bezoekers het niet verwachtten: het was een heel strak gebouw met veel baksteen en glas en zonder gordijnen of tapijten. Maar we hadden bijvoorbeeld wel akoestische spanplafonds met nog een mousse erboven, om het geluid te absorberen. Ook de muziekkeuze was heel weloverwogen: ik had aan Greet Van 't Veld, muziekprogrammator bij Klara, gevraagd om enkele playlists op maat samen te stellen, die een rustige wellnesssfeer uitstralen.' Boudens is - ook volgens Vanspauwen - als een van de weinige restaurateurs in ons land bewust met akoestiek en muziek bezig. 'Dat moet goed zitten, anders word ik er zelf onrustig van. In ons nieuwe restaurant, L.E.S.S., willen we eerder een energieke en grootstedelijke vibe uitstralen. De muziek mag dus iets luider. Maar de playlists zijn opnieuw zeer goed uitgekiend - we lieten ze samenstellen door de bekende dj Buscemi - en bovendien hebben we ook weer stevig aan de akoestiek gewerkt, waardoor het absoluut niet storend overkomt.'