Via Safety Gate wisselen de 27 lidstaten van de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein met elkaar snelle waarschuwingen uit over gevaarlijke consumentenproducten. Vorig jaar passeerden 2.253 meldingen langs het platform (2.243 in 2019). Die gaven 5.377 keer aanleiding tot een interventie, een stijging met meer dan 20% in vergelijking met 2019 (4.477 keer). 9% van alle waarschuwingen hield vorig jaar verband met COVID-19. Zo waren er 161 meldingen over beschermingsmaskers, 18 over uv-lampen die een steriliserende werking zouden moeten hebben en 13 over handontsmettingsmiddelen. Maskers bleken vaak ondeugdelijk, er werden ontsmettingsmiddelen met giftige stoffen aangetroffen, en uv-apparaten die voor huidirritatie zorgen. "Safety Gate heeft bewezen crisisbestendig te zijn", zegt eurocommissaris voor Justitie Didier Reynders. "Tijdens de COVID-19-pandemie heeft dit instrument bijgedragen tot de bescherming van de consument door informatie over gevaarlijke producten, zoals onveilige maskers of giftige ontsmettingsmiddelen, efficiënt en snel te verspreiden, zodat deze producten onmiddellijk uit de handel konden worden genomen". In België ging liefst 53% van de 115 meldingen over beschermend materiaal. Over heel Europa waren er echter nog meer meldingen over onveilig speelgoed (27%), motorvoertuigen (21%) en elektrische toestellen en apparaten (10%). Het vaakst werden er problemen gesignaleerd met producten die letsel veroorzaken, zoals breuken of hersenschuddingen (25%), gevolgd door chemische bestanddelen van producten (18%) en verstikkingsrisico's voor kinderen (12%). Een tiental onlinemarktplaatsen, onder meer bol.com, Amazon, eBay en AliExpress, heeft een verbintenis ondertekend om producten die op Safety Gate gesignaleerd staan zo snel mogelijk te verwijderen. Gisteren sloten ook Etsy en Joom zich aan bij het initiatief. (Belga)

Via Safety Gate wisselen de 27 lidstaten van de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein met elkaar snelle waarschuwingen uit over gevaarlijke consumentenproducten. Vorig jaar passeerden 2.253 meldingen langs het platform (2.243 in 2019). Die gaven 5.377 keer aanleiding tot een interventie, een stijging met meer dan 20% in vergelijking met 2019 (4.477 keer). 9% van alle waarschuwingen hield vorig jaar verband met COVID-19. Zo waren er 161 meldingen over beschermingsmaskers, 18 over uv-lampen die een steriliserende werking zouden moeten hebben en 13 over handontsmettingsmiddelen. Maskers bleken vaak ondeugdelijk, er werden ontsmettingsmiddelen met giftige stoffen aangetroffen, en uv-apparaten die voor huidirritatie zorgen. "Safety Gate heeft bewezen crisisbestendig te zijn", zegt eurocommissaris voor Justitie Didier Reynders. "Tijdens de COVID-19-pandemie heeft dit instrument bijgedragen tot de bescherming van de consument door informatie over gevaarlijke producten, zoals onveilige maskers of giftige ontsmettingsmiddelen, efficiënt en snel te verspreiden, zodat deze producten onmiddellijk uit de handel konden worden genomen". In België ging liefst 53% van de 115 meldingen over beschermend materiaal. Over heel Europa waren er echter nog meer meldingen over onveilig speelgoed (27%), motorvoertuigen (21%) en elektrische toestellen en apparaten (10%). Het vaakst werden er problemen gesignaleerd met producten die letsel veroorzaken, zoals breuken of hersenschuddingen (25%), gevolgd door chemische bestanddelen van producten (18%) en verstikkingsrisico's voor kinderen (12%). Een tiental onlinemarktplaatsen, onder meer bol.com, Amazon, eBay en AliExpress, heeft een verbintenis ondertekend om producten die op Safety Gate gesignaleerd staan zo snel mogelijk te verwijderen. Gisteren sloten ook Etsy en Joom zich aan bij het initiatief. (Belga)