Voormalig burgemeester Daniël Termont gaf felle kritiek op die oplossing, die zou leiden tot een "geamputeerd station" en nadelig zou zijn voor het comfort van de zowat 60.000 reizigers die het station elke dag bedient. Maar de NMBS kon voor het project, waarvan de eerste fase meer dan 58 miljoen euro heeft gekost, geen bijkomende middelen vrijmaken. "We hebben de NMBS gevraagd om een kwalitatieve overkapping, waar ook wij achter kunnen staan", zegt schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw Filip Watteeuw (Groen). Die komt er, zo blijkt vandaag in een persbericht, waarin de spoorwegmaatschappij alsnog een overkapping belooft. Hoe die eruit zal zien, is nog niet beslist. Wel dat ze architecturaal moet aansluiten bij de overkapping boven de perrons 9 tot 12, die al gebouwd is. Ook over andere aanpassingen, zoals de verplaatsing van een fietsenstalling, zal het Gentse stadsbestuur verder onderhandelen met de NMBS. Als alles goed gaat, worden de werken vanaf 2020 opgestart. Rond 2027 zou het station dan opgeleverd worden. (Belga)