Met de gerechtelijke procedure wil de vakbond vermijden dat enkel de erkende syndicale organisaties, die ook zelf het intern reglement hebben goedgekeurd, het monopolie op de personeelsvertegenwoordiging bij de spoorwegen behouden. De stakingsaanzegging werd op 9 mei ingediend. De aanzegging liep een maand, waardoor er acties mogelijk waren vanaf 28 mei. De bedoeling was volgens voorzitter Mohammed Benyaich om vier actieperiodes in te lassen: 28-29 mei, 4-6 juni, 13-15 juni en 18-19 juni. Metisp-Protect, een kleine vakbond die afgesplitst is van de Franstalige socialisten, protesteerde met de stakingsaanzegging tegen het voorstel van de directie voor 3.600 treinbestuurders. De directie stelde een opslag van 150 euro bruto voor en wil het aantal compensatie- en kredietdagen verminderen. Er zou ook een jaar opzegperiode komen bij vertrek, als compensatie voor de twintig maanden durende opleiding. De andere spoorbonden zouden dat voorstel wel aanvaarden, maar Metisp-Protect dus niet. De vakbond telt voorlopig 300 aangesloten leden op een totaal van 36.000 werknemers bij de NMBS, Infrabel en HR-Rail. Tegen de sociale verkiezingen later dit jaar hoopt de bond op 1.000 leden. (Belga)

Met de gerechtelijke procedure wil de vakbond vermijden dat enkel de erkende syndicale organisaties, die ook zelf het intern reglement hebben goedgekeurd, het monopolie op de personeelsvertegenwoordiging bij de spoorwegen behouden. De stakingsaanzegging werd op 9 mei ingediend. De aanzegging liep een maand, waardoor er acties mogelijk waren vanaf 28 mei. De bedoeling was volgens voorzitter Mohammed Benyaich om vier actieperiodes in te lassen: 28-29 mei, 4-6 juni, 13-15 juni en 18-19 juni. Metisp-Protect, een kleine vakbond die afgesplitst is van de Franstalige socialisten, protesteerde met de stakingsaanzegging tegen het voorstel van de directie voor 3.600 treinbestuurders. De directie stelde een opslag van 150 euro bruto voor en wil het aantal compensatie- en kredietdagen verminderen. Er zou ook een jaar opzegperiode komen bij vertrek, als compensatie voor de twintig maanden durende opleiding. De andere spoorbonden zouden dat voorstel wel aanvaarden, maar Metisp-Protect dus niet. De vakbond telt voorlopig 300 aangesloten leden op een totaal van 36.000 werknemers bij de NMBS, Infrabel en HR-Rail. Tegen de sociale verkiezingen later dit jaar hoopt de bond op 1.000 leden. (Belga)