De staking zal maandag enkel plaatsvinden in de stelplaatsen van De Lijn, en dus niet bij de chauffeurs van privébedrijven. Het gaat daarbij om de hele provincie Limburg. Vijftig procent van de bussen gaat normaal gezien wel rijden met chauffeurs van privébedrijven, stelt Geert Witterzeel van ACV. Volgens de vakbonden is er in Limburg een gebrek aan communicatie of overleg. "We kunnen eigenlijk niet meer spreken van sociaal overleg, maar meer van een mededelingspolitiek. Alles wordt gewoon door de strot geduwd", aldus Witterzeel. "De mensen rijden al een jaar in moeilijke omstandigheden, maar er is geen greintje respect. Ook als we opmerkingen van de chauffeurs over het nieuwe planningsysteem doorgeven, wordt daar totaal geen rekening mee gehouden. Die slechte wil steekt het personeel tegen." De vakbonden hebben twee stakingsaanzeggingen lopen in Winterslag (Genk) en Sint-Truiden, en maakten gisteren een open brief over aan de directie. De directie zou maandag willen samenzitten, maar volgens Witterzeel is er sprake van een patstelling. "Wij wilden aan tafel gaan en zouden graag een staking vermeden hebben, maar alle opmerkingen of vragen worden weggewuifd en de directie staat altijd met de hielen in het zand. Een consensus bestaat niet meer. De directie die nu Limburg aanstuurt, is voor ons niet meer aanvaardbaar", zegt Witterzeel. "Ofwel gaat men naar het personeel luisteren, ofwel blaast men de bruggen volledig op. Het zal een moeilijke oefening worden, want de frustraties van het personeel zitten enorm diep en het vertrouwen is volledig weg." (Belga)

De staking zal maandag enkel plaatsvinden in de stelplaatsen van De Lijn, en dus niet bij de chauffeurs van privébedrijven. Het gaat daarbij om de hele provincie Limburg. Vijftig procent van de bussen gaat normaal gezien wel rijden met chauffeurs van privébedrijven, stelt Geert Witterzeel van ACV. Volgens de vakbonden is er in Limburg een gebrek aan communicatie of overleg. "We kunnen eigenlijk niet meer spreken van sociaal overleg, maar meer van een mededelingspolitiek. Alles wordt gewoon door de strot geduwd", aldus Witterzeel. "De mensen rijden al een jaar in moeilijke omstandigheden, maar er is geen greintje respect. Ook als we opmerkingen van de chauffeurs over het nieuwe planningsysteem doorgeven, wordt daar totaal geen rekening mee gehouden. Die slechte wil steekt het personeel tegen." De vakbonden hebben twee stakingsaanzeggingen lopen in Winterslag (Genk) en Sint-Truiden, en maakten gisteren een open brief over aan de directie. De directie zou maandag willen samenzitten, maar volgens Witterzeel is er sprake van een patstelling. "Wij wilden aan tafel gaan en zouden graag een staking vermeden hebben, maar alle opmerkingen of vragen worden weggewuifd en de directie staat altijd met de hielen in het zand. Een consensus bestaat niet meer. De directie die nu Limburg aanstuurt, is voor ons niet meer aanvaardbaar", zegt Witterzeel. "Ofwel gaat men naar het personeel luisteren, ofwel blaast men de bruggen volledig op. Het zal een moeilijke oefening worden, want de frustraties van het personeel zitten enorm diep en het vertrouwen is volledig weg." (Belga)