Net als extreme koudeprikken tijdens de winter zijn ook de uitzonderlijk hoge temperaturen tijdens de zomer een extra uitdaging voor het spoor. De hitte kan een impact hebben op het materieel, de infrastructuur en het personeel. Infrastructuurbeheerder Infrabel voorziet volgens woordvoerder Thomas Baeken zowel proactieve als reactieve maatregelen. Zo voert Infrabel voor elke zomer controles uit van de sporen en de bovenleidingen. Die infrastructuur kan beïnvloed worden door de hitte. De metalen sporen kunnen bijvoorbeeld uitzetten of de bovenleidingen kunnen gaan hangen. Die zaken worden op voorhand gecontroleerd. Op reactief vlak staan er volgens Baeken ploegen klaar om uit te rukken bij eventuele problemen. Er wordt ook rekening gehouden met het personeel dat moet buiten werken. "Zij krijgen voldoende water mee en zonnebrandolie om zich te beschermen tegen de zon. En we proberen in de planning van de werken en het onderhoud ook rekening te houden met de hitte", klinkt het. Ook bij de NMBS neemt men maatregelen. "Onze technici houden het treinmateriaal met deze temperaturen extra goed in de gaten, vooral de airconditioning en elektronische onderdelen die gevoeliger zijn voor de hitte", legt woordvoerder Dimitri Temmerman uit. "En er zijn zoals steeds ook ploegen stand-by die kunnen ingrijpen bij eventuele incidenten." De NMBS zet trouwens tot en met vrijdag elke dag zes extra treinen in van en naar Oostende en Blankenberge. Die extra treinen komen bovenop het zomeraanbod waarbij er sowieso al meer treinen naar de kust en andere toeristische bestemmingen rijden. (Belga)