Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel startte de elektrificatiewerken in Hamont 2,5 jaar geleden. Ze verlopen gefaseerd in baanvakken. Op het 33 km lange traject van spoorlijn 19 zijn alle 830 bovenleidingspalen geplaatst. De in totaal 200 km aan nieuwe kabels en draden werden intussen op enkele kilometers na afgerold. Dit weekend wordt de elektrische verbinding gemaakt tussen spoorlijn 19 en de al bestaande bovenleiding in Mol, en tussen Pelt en Hamont worden de bovenleidingsdraden verder afgerold. Verspreid over de spoorlijn heeft Infrabel in Lommel, Neerpelt en Hamont ook drie nieuwe tractieonderstations gebouwd die eind maart operationeel zullen zijn. Zij zetten hoogspanning om in bruikbare spanning voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden. Wanneer de werken in mei zijn gerealiseerd, gebeuren de verdere controles en vereiste testen, waarna de spoorlijn veilig onder stroom kan worden gezet. In juni zullen de eerste elektrische treinen op de geëlektrificeerde spoorlijn kunnen rijden. De geraamde investering voor de elektrificatiewerken bedraagt 30,9 miljoen euro. Veertig procent daarvan wordt gesubsidieerd door Europa. Door de elektrificatie kan de NMBS over het volledige traject van Antwerpen tot Hamont elektrische treinen inzetten. Zo zullen vanaf juni ook twee bestaande P-treinen (piekuurtreinen) tussen Brussel en Mol tot in Neerpelt kunnen rijden. Het gaat om één P-trein 's morgens richting Brussel en één P-trein 's avonds vanuit Brussel. (Belga)

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel startte de elektrificatiewerken in Hamont 2,5 jaar geleden. Ze verlopen gefaseerd in baanvakken. Op het 33 km lange traject van spoorlijn 19 zijn alle 830 bovenleidingspalen geplaatst. De in totaal 200 km aan nieuwe kabels en draden werden intussen op enkele kilometers na afgerold. Dit weekend wordt de elektrische verbinding gemaakt tussen spoorlijn 19 en de al bestaande bovenleiding in Mol, en tussen Pelt en Hamont worden de bovenleidingsdraden verder afgerold. Verspreid over de spoorlijn heeft Infrabel in Lommel, Neerpelt en Hamont ook drie nieuwe tractieonderstations gebouwd die eind maart operationeel zullen zijn. Zij zetten hoogspanning om in bruikbare spanning voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden. Wanneer de werken in mei zijn gerealiseerd, gebeuren de verdere controles en vereiste testen, waarna de spoorlijn veilig onder stroom kan worden gezet. In juni zullen de eerste elektrische treinen op de geëlektrificeerde spoorlijn kunnen rijden. De geraamde investering voor de elektrificatiewerken bedraagt 30,9 miljoen euro. Veertig procent daarvan wordt gesubsidieerd door Europa. Door de elektrificatie kan de NMBS over het volledige traject van Antwerpen tot Hamont elektrische treinen inzetten. Zo zullen vanaf juni ook twee bestaande P-treinen (piekuurtreinen) tussen Brussel en Mol tot in Neerpelt kunnen rijden. Het gaat om één P-trein 's morgens richting Brussel en één P-trein 's avonds vanuit Brussel. (Belga)