De voorzitster van de slachtoffervereniging, Pilar Vera, die bij de crash een nicht verloor, eiste tijdens de herdenking in Madrid opnieuw dat alle onderzoeksdocumenten worden vrijgegeven en riep de politiek op, alles te doen wat kan bijdragen tot de opheldering van het ongeval. In het najaar van 2012 had de rechtbank van Madrid het strafrechtelijk onderzoek stopgezet. Twee technici, die door de onderzoeksrechters medeverantwoordelijk werden geacht, werden niet aangeklaagd. Volgens de rechtbank lag de hoofdverantwoordelijkheid bij de piloot en de copiloot. De bemanning van de cockpit, die bij het ongeval om het leven kwam, zou verzuimd hebben om de welvingskleppen of flaps in te schakelen, waardoor het toestel bij de start meer draagkracht zou krijgen. Omdat het alarmsysteem was uitgevallen, werden de piloten niet tijdig verwittigd over de verkeerde takeoff-configuratie, waardoor in het onderzoek nooit met zekerheid kon gesteld worden wie verantwoordelijk was. Op verzoek van de "Vereniging van de slachtoffers van vlucht JK5022" werd in het Spaanse parlement echter pas in juli een commissie gevormd, die de crash opnieuw moet onderzoeken. Die commissie heeft de voorbije weken al een resem experten en overlevenden gehoord. De Spaanse minister van Verkeer, José Luis Ábalos, zei tijdens de herdenking op de internationale luchthaven van Madrid dat hij "zal investeren en onvermoeibaar blijven werken" om de veiligheid niet alleen in het luchtverkeer, maar ook in het verkeer op de weg te verbeteren. Bij het ongeval op de Madrileense luchthaven Barajas was het toestel van het type MD-82 op 20 augustus onmiddellijk na de start gecrasht. Het toestel zou van Madrid naar Gran Canaria vliegen. De in 1986 opgerichte luchtvaartmaatschappij Spanair staakte zijn bedrijvigheden drieënhalf jaar na het ongeval in januari 2012. Het bedrijf liet een put van meer dan 350 miljoen euro aan schulden achter. (Belga)

De voorzitster van de slachtoffervereniging, Pilar Vera, die bij de crash een nicht verloor, eiste tijdens de herdenking in Madrid opnieuw dat alle onderzoeksdocumenten worden vrijgegeven en riep de politiek op, alles te doen wat kan bijdragen tot de opheldering van het ongeval. In het najaar van 2012 had de rechtbank van Madrid het strafrechtelijk onderzoek stopgezet. Twee technici, die door de onderzoeksrechters medeverantwoordelijk werden geacht, werden niet aangeklaagd. Volgens de rechtbank lag de hoofdverantwoordelijkheid bij de piloot en de copiloot. De bemanning van de cockpit, die bij het ongeval om het leven kwam, zou verzuimd hebben om de welvingskleppen of flaps in te schakelen, waardoor het toestel bij de start meer draagkracht zou krijgen. Omdat het alarmsysteem was uitgevallen, werden de piloten niet tijdig verwittigd over de verkeerde takeoff-configuratie, waardoor in het onderzoek nooit met zekerheid kon gesteld worden wie verantwoordelijk was. Op verzoek van de "Vereniging van de slachtoffers van vlucht JK5022" werd in het Spaanse parlement echter pas in juli een commissie gevormd, die de crash opnieuw moet onderzoeken. Die commissie heeft de voorbije weken al een resem experten en overlevenden gehoord. De Spaanse minister van Verkeer, José Luis Ábalos, zei tijdens de herdenking op de internationale luchthaven van Madrid dat hij "zal investeren en onvermoeibaar blijven werken" om de veiligheid niet alleen in het luchtverkeer, maar ook in het verkeer op de weg te verbeteren. Bij het ongeval op de Madrileense luchthaven Barajas was het toestel van het type MD-82 op 20 augustus onmiddellijk na de start gecrasht. Het toestel zou van Madrid naar Gran Canaria vliegen. De in 1986 opgerichte luchtvaartmaatschappij Spanair staakte zijn bedrijvigheden drieënhalf jaar na het ongeval in januari 2012. Het bedrijf liet een put van meer dan 350 miljoen euro aan schulden achter. (Belga)