Waar gaat het over? Uit een studie van de Zwitsers ngo Public Eye bleek eerder al dat bedrijven zoals Trafigura en Vitol op grote schaal giftige olie naar Afrika exporteren. In de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen zouden de betrokken bedrijven diesel mengen met goedkope en giftige componenten als benzeen en zwavel. Op die manier zouden ze hun afval kwijtraken en kunnen besparen op raffinage. De zaak veroorzaakte al de nodige beroering in Nederland. Daar noemde de Nederlandse minister van Buitenlandse Handel Liliane Ploumen het "een groot schandaal". Maar ze zei er toen wel meteen bij dat de export van hoogzwavelige diesel op zich niet onwettig is. In Vlaanderen liet Vlaams minister-president Geert Bourgeois onlangs min of meer hetzelfde verstaan in antwoord op een vraag van sp.a-politica Güler Turan. Toen antwoordde Bourgeois: "Voor zover onze informatie strekt, overtreden ze daarmee geen wettelijke bepalingen, waardoor ook het Havenbedrijf, de douane of de overheid niet kunnen optreden". Maar nu blijkt uit een rapport van het Centre for International Environmental Law (Ciel), in opdracht van de Zwitserse onderzoeksorganisatie Public Eye en Milieudefensie, dat de praktijk wel degelijk in strijd is met verschillende internationale verdragen. "Volgens de juristen van Ciel zijn België en Nederland daarom nalatig door bedrijven als Trafigura en Vitol ongemoeid te laten", stelt sp.a-parlementslid Güler Turan. Volgens Turan is het duidelijk dat de export van vervuilde diesel schadelijk is voor de gezondheid en het milieu in de betrokken Afrikaanse landen. "Wij vragen daarom de onmiddellijke stopzetting van deze praktijken en roepen de minister-president op om concrete stappen te zetten om er een einde aan te maken". (Belga)

Waar gaat het over? Uit een studie van de Zwitsers ngo Public Eye bleek eerder al dat bedrijven zoals Trafigura en Vitol op grote schaal giftige olie naar Afrika exporteren. In de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen zouden de betrokken bedrijven diesel mengen met goedkope en giftige componenten als benzeen en zwavel. Op die manier zouden ze hun afval kwijtraken en kunnen besparen op raffinage. De zaak veroorzaakte al de nodige beroering in Nederland. Daar noemde de Nederlandse minister van Buitenlandse Handel Liliane Ploumen het "een groot schandaal". Maar ze zei er toen wel meteen bij dat de export van hoogzwavelige diesel op zich niet onwettig is. In Vlaanderen liet Vlaams minister-president Geert Bourgeois onlangs min of meer hetzelfde verstaan in antwoord op een vraag van sp.a-politica Güler Turan. Toen antwoordde Bourgeois: "Voor zover onze informatie strekt, overtreden ze daarmee geen wettelijke bepalingen, waardoor ook het Havenbedrijf, de douane of de overheid niet kunnen optreden". Maar nu blijkt uit een rapport van het Centre for International Environmental Law (Ciel), in opdracht van de Zwitserse onderzoeksorganisatie Public Eye en Milieudefensie, dat de praktijk wel degelijk in strijd is met verschillende internationale verdragen. "Volgens de juristen van Ciel zijn België en Nederland daarom nalatig door bedrijven als Trafigura en Vitol ongemoeid te laten", stelt sp.a-parlementslid Güler Turan. Volgens Turan is het duidelijk dat de export van vervuilde diesel schadelijk is voor de gezondheid en het milieu in de betrokken Afrikaanse landen. "Wij vragen daarom de onmiddellijke stopzetting van deze praktijken en roepen de minister-president op om concrete stappen te zetten om er een einde aan te maken". (Belga)