SP.A: ‘Uber kan De Lijn niet vervangen’

© belgaimage

Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) is niet gewonnen voor het voorstel van enkele CD&V’ers om de taxidienst Uber sommige bussen van De Lijn te laten vervangen.

Het voorstel van enkele Vlaamse parlementsleden van CD&V om taxidienst Uber in landelijke gebieden in te zetten als aanvulling op De Lijn en bijvoorbeeld enkele belbussen te laten vervangen, komt niet helemaal uit de lucht vallen. Eind maart dienden enkele parlementsleden van meerderheidspartijen N-VA, CD&V en Open VLD reeds een resolutie in om ‘nieuwe spelers een kans te geven zich in te schakelen in ons mobiliteitsverhaal in Vlaanderen’, zegt Annick De Ridder (N-VA).

Het voorstel van resolutie, waarmee de Vlaamse regering gevraagd wordt de reglementering voor het vervoer van voertuigen met bestuurder te actualiseren, is van de hand van De Ridder, Dirk de Kort (CD&V), Mathias De Clercq (Open VLD), Ludo Van Campenhout (N-VA), Lode Ceyssens (CD&V) en Paul Van Miert (N-VA). De Kort en Ceyssens zijn twee van de vier parlementsleden die hun voorstel om Uber De Lijn te laten ‘versterken’ zaterdag lanceerden.

Overleg

Annick De Ridder
Annick De Ridder© BELGA

‘Verkrampt reageren op nieuwe systemen en toepassingen heeft geen zin’, legt Annick De Ridder de logica achter de resolutie uit. De overheid moet in tegendeel bekijken op welke manier de bestaande regelgeving kan worden aangepast en gemoderniseerd.’

De meerderheidspartijen vragen de regering om de regelgeving op die manier te actualiseren dat innovatie binnen de sector toegelaten wordt en de historisch gegroeide overlast wordt ingeperkt. Dit moet in overleg gebeuren met alle stakeholders, luidt het: de gebruikers, de taxifederaties, aanbieders van platformen waar gebruikers en aanbieders elkaar vinden (zoals Uber), nieuwe spelers, de VVSG en de centrumsteden.

SP.A: ‘Louter ingegeven door besparingsmotieven

Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) is niet gewonnen voor het voorstel van enkele CD&V’ers om de taxidienst Uber sommige bussen van De Lijn te laten vervangen. ‘Het voorstel van CD&V is louter ingegeven door besparingsmotieven en houdt geen rekening met de noodzaak van een betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer waar op zijn minst al één op de zes Vlaamse gezinnen zonder wagen op is aangewezen’, zegt Vandenbroucke.

Volgens Vandenbroucke wil de Vlaamse regering het openbaar vervoer in grote delen van landelijk Vlaanderen ‘zonder meer afschaffen en overlaten aan anderen.’ Het oppositielid vindt dat een openbare vervoersmaatschappij er voor iedereen moet zijn. ‘De Vlaamse regering houdt De Lijn echter gevangen in een besparingskeurslijf waarvan de gebruiker van bus en tram de grootste dupe wordt. Die betaalt sinds 1 februari al fors meer voor zijn busabonnement of -biljet terwijl het aanbod vanaf 1 mei wordt afgeslankt.’

De resolutie wordt komende donderdag voor de eerste keer behandeld in de commissie. (Belga/AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content