Volgens het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet Vlaanderen tegen 2030 66.000 laadpunten tellen. Dat is een laadpunt per 100 inwoners. Er is wel nog heel wat werk aan de winkel om die ambitie te halen. Ter vergelijking: alleen al in Amsterdam staan er 4.600 laadpalen, slechts 100 minder dan in heel Vlaanderen. Minister Somers wil daarom dat elke gemeente een laadpaal-plan uitwerkt. "Dit hoeft geen rocket science te zijn", aldus Somers. "We bezorgen de lokale besturen een handleiding met modelbesluiten en ondersteunen hen in het uitrollen van goede initiatieven die vandaag al elders bestaan." Zo zouden lokale besturen laadkabels op de stoep kunnen toelaten, wat een oplossing kan bieden voor wie thuis geen garage of oprit heeft. Bijvoorbeeld Roeselare laat dat al toe. Ten tweede zou het Nederlandse principe van "Paal volgt wagen" in heel Vlaanderen verder moeten worden uitgerold en bekender gemaakt bij onze burgers, vindt Somers. Volgens dat principe moet een burger zich niet bezighouden met administratie en vergunningen als hij een openbare laadpaal wil aanvragen, want de organisatie die de paal installeert neemt alle formaliteiten op zich met de gemeente en de netwerkbeheerder. Daarnaast kunnen steden en gemeenten de gebruikers van elektrische wagens belonen als ze een laadpaal niet langer dan nodig bezet houden, bijvoorbeeld door de extra parkeerkosten te schrappen. Ook kunnen steden en gemeenten hun bouwreglement aanpassen zodat een privé-ontwikkelaar onverkochte parkingplaatsen gemakkelijker kan omzetten in publieke laadplaatsen. Nog een piste houdt in dat lokale besturen samenwerkingsakkoorden afsluiten met bedrijven en winkels. De stad kan dan laadpalen installeren op de privéparking als de parking na de winkeluren wordt opgesteld voor buurtbewoners met elektrische wagens. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters lanceert bijvoorbeeld een projectoproep voor de plaatsing van (semi)-publieke laadpunten op privaat domein. De oproep richt zich op laadinfrastructuur die minstens 10 uur per dag publiek toegankelijk is. (Belga)

Volgens het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet Vlaanderen tegen 2030 66.000 laadpunten tellen. Dat is een laadpunt per 100 inwoners. Er is wel nog heel wat werk aan de winkel om die ambitie te halen. Ter vergelijking: alleen al in Amsterdam staan er 4.600 laadpalen, slechts 100 minder dan in heel Vlaanderen. Minister Somers wil daarom dat elke gemeente een laadpaal-plan uitwerkt. "Dit hoeft geen rocket science te zijn", aldus Somers. "We bezorgen de lokale besturen een handleiding met modelbesluiten en ondersteunen hen in het uitrollen van goede initiatieven die vandaag al elders bestaan." Zo zouden lokale besturen laadkabels op de stoep kunnen toelaten, wat een oplossing kan bieden voor wie thuis geen garage of oprit heeft. Bijvoorbeeld Roeselare laat dat al toe. Ten tweede zou het Nederlandse principe van "Paal volgt wagen" in heel Vlaanderen verder moeten worden uitgerold en bekender gemaakt bij onze burgers, vindt Somers. Volgens dat principe moet een burger zich niet bezighouden met administratie en vergunningen als hij een openbare laadpaal wil aanvragen, want de organisatie die de paal installeert neemt alle formaliteiten op zich met de gemeente en de netwerkbeheerder. Daarnaast kunnen steden en gemeenten de gebruikers van elektrische wagens belonen als ze een laadpaal niet langer dan nodig bezet houden, bijvoorbeeld door de extra parkeerkosten te schrappen. Ook kunnen steden en gemeenten hun bouwreglement aanpassen zodat een privé-ontwikkelaar onverkochte parkingplaatsen gemakkelijker kan omzetten in publieke laadplaatsen. Nog een piste houdt in dat lokale besturen samenwerkingsakkoorden afsluiten met bedrijven en winkels. De stad kan dan laadpalen installeren op de privéparking als de parking na de winkeluren wordt opgesteld voor buurtbewoners met elektrische wagens. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters lanceert bijvoorbeeld een projectoproep voor de plaatsing van (semi)-publieke laadpunten op privaat domein. De oproep richt zich op laadinfrastructuur die minstens 10 uur per dag publiek toegankelijk is. (Belga)