Arnaud Texier, directeur Begeleiding en Innovatie van hub.brussels wijst op de drievoudige aanpak: 'for user, with user and by users'. "We moeten terugkeren naar de basis en de mensen vragen wat ze echt willen, zonder in hun plaats te willen antwoorden. Het Smart Retail City Lab stelt een reflectie- en actiekader vast, een ecosysteem waarbinnen de gebruikers en creatieve talenten zich kunnen ontplooien en zelf kunnen uitvinden wat ze nodig hebben", stelde hij bij de voorstelling van de nieuwe ruimten die met het oog op dit proces werden ontworpen en vanavond worden ingehuldigd. Texier wees erop dat het om het eerste Europese living lab voor handel gaat. Het Smart Retail City Lab groepeert openbare en particuliere actoren, ondernemingen en verenigingen die nieuwe diensten, tools en toepassingen voor handelsactiviteiten willen uittesten. Het lab werd in 2015 opgericht met steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en beschikt over een budget van 2,4 miljoen euro over vijf jaar. Bij de vlaggenschipprojecten zitten onder meer 'Make.Brussels', een oproep voor burgerprojecten na de aanslagen en de lockdown, die een antwoord vormde op het 'Brussel-bashen' dat toen hoogtij vierde. Maar er is ook 'L'Auberge Espagnol', een incubator voor handelszaken in Etterbeek, gericht op de Europese wijk. In totaal werden elf 'incubaties' opgestart, waarvan er in totaal acht werden opgestart. "Een slagingspercentage van 80 procent, waar we erg fier op kunnen zijn", vond Texier. 'Analytics.Brussels' belooft een erg interessante tool te worden om alle mogelijke informatie over handelszaken in het Brussels gewest te verzamelen. Het is een digitaal platform dat in real time de commerciële gegevens van de voornaamste Brusselse wijken fotografeert. In de nabije toekomst zullen de medewerkers met een tablet op het terrein rechtstreeks informatie in het systeem inbrengen en het is de bedoeling om in de toekomst het platform te koppelen aan andere publieke databanken zoals Brussel Mobiliteit. Andere projecten draaien rond inrichting en design van handelszaken (Retail Design) of het uitwisselen van best practices over collectieve intelligentie en co-creatie voor gemeenschappen (Digital Smart City Lab). (Belga)

Arnaud Texier, directeur Begeleiding en Innovatie van hub.brussels wijst op de drievoudige aanpak: 'for user, with user and by users'. "We moeten terugkeren naar de basis en de mensen vragen wat ze echt willen, zonder in hun plaats te willen antwoorden. Het Smart Retail City Lab stelt een reflectie- en actiekader vast, een ecosysteem waarbinnen de gebruikers en creatieve talenten zich kunnen ontplooien en zelf kunnen uitvinden wat ze nodig hebben", stelde hij bij de voorstelling van de nieuwe ruimten die met het oog op dit proces werden ontworpen en vanavond worden ingehuldigd. Texier wees erop dat het om het eerste Europese living lab voor handel gaat. Het Smart Retail City Lab groepeert openbare en particuliere actoren, ondernemingen en verenigingen die nieuwe diensten, tools en toepassingen voor handelsactiviteiten willen uittesten. Het lab werd in 2015 opgericht met steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en beschikt over een budget van 2,4 miljoen euro over vijf jaar. Bij de vlaggenschipprojecten zitten onder meer 'Make.Brussels', een oproep voor burgerprojecten na de aanslagen en de lockdown, die een antwoord vormde op het 'Brussel-bashen' dat toen hoogtij vierde. Maar er is ook 'L'Auberge Espagnol', een incubator voor handelszaken in Etterbeek, gericht op de Europese wijk. In totaal werden elf 'incubaties' opgestart, waarvan er in totaal acht werden opgestart. "Een slagingspercentage van 80 procent, waar we erg fier op kunnen zijn", vond Texier. 'Analytics.Brussels' belooft een erg interessante tool te worden om alle mogelijke informatie over handelszaken in het Brussels gewest te verzamelen. Het is een digitaal platform dat in real time de commerciële gegevens van de voornaamste Brusselse wijken fotografeert. In de nabije toekomst zullen de medewerkers met een tablet op het terrein rechtstreeks informatie in het systeem inbrengen en het is de bedoeling om in de toekomst het platform te koppelen aan andere publieke databanken zoals Brussel Mobiliteit. Andere projecten draaien rond inrichting en design van handelszaken (Retail Design) of het uitwisselen van best practices over collectieve intelligentie en co-creatie voor gemeenschappen (Digital Smart City Lab). (Belga)