Op dit ogenblik woedt er bijna een warenhuisoorlog in ons land. Bijna dagelijks gaat er wel ergens in België een nieuwe supermarkt open, en proberen nieuwe spelers zoals het Nederlandse Jumbo hier een plek te veroveren. Maar die trend heeft volgens Nils van Dam, gewezen ceo van Unilever België/Luxemburg en nu actief voor Duval Union Consulting, zijn beste tijd gehad.
...

Op dit ogenblik woedt er bijna een warenhuisoorlog in ons land. Bijna dagelijks gaat er wel ergens in België een nieuwe supermarkt open, en proberen nieuwe spelers zoals het Nederlandse Jumbo hier een plek te veroveren. Maar die trend heeft volgens Nils van Dam, gewezen ceo van Unilever België/Luxemburg en nu actief voor Duval Union Consulting, zijn beste tijd gehad.Van Dam: 'Belgische warenhuizen zijn gewoon niet rendabel genoeg. De vaste kosten bedragen 60 tot 70 procent van de omzet, en de nettowinstmarge komt niet verder dan 2 procent of zelfs minder. Ik schat dat nu al 15 procent van de supermarkten in België verliesgevend is.'Die kleine winstmarge zal volgens Van Dam de komende jaren verder aangevreten worden door de opkomst van thuislevering door nieuwe spelers. Die markt is vandaag goed voor ongeveer 50 miljoen euro per jaar. Dat is eigenlijk bijzonder weinig, want de totale omzet van de warenhuizen in België loopt op tot 26 miljard euro per jaar.De markt van de thuislevering zal de komende jaren groeien. Volgens Van Dam hoeven de grote ketens gemiddeld maar 3 procent aan nieuwe online spelers te verliezen om hun marge onder de 1 procent te zien zakken. 'Dat betekent dat ongeveer 30 procent van de winkels verlies gaat draaien.'Van Dam zegt dat de Belgische warenhuizen nog kwetsbaarder zijn voor deze trend dan hun Nederlandse sectorgenoten. Daarvoor ziet hij drie redenen: 'De winstgevendheid van Belgische warenhuizen is kleiner dan die in Nederland. Daarnaast is de Belgische retail conservatiever en is hij veel later dan bijvoorbeeld Albert Heyn begonnen met e-commerce. En Nederlandse supermarkten zijn gemiddeld kleiner dan die in België en zijn vooral beter geïntegreerd in buurten en wijken.'Er zullen wel fysieke supermarkten blijven bestaan, maar ze zullen volgens Van Dam vooral succesvol zijn in dichtbevolkte gebieden waar ook veel mensen werken. 'Dan is het makkelijk om snel iets te kopen. Grote hypermarkten buiten de stad zullen als eerste sneuvelen.'Kan het tij nog worden gekeerd? Van Dam: 'Dan zal er vooral meer beleving moet komen in de supermarkten. Ik denk dan aan een restaurant in de winkel, koffiehoekjes, proeverijen, kookworkshops, en in de VS geven ze zelfs yogalessen in levensmiddelenwinkels.'