Tijdens een persbriefing over het contactonderzoek antwoordde Moykens bij vragen van journalisten dat de app 2,5 miljoen keer gedownload is, op ongeveer een kwart van de smartphones, en dat er al 475.000 testresultaten op zijn binnengelopen. De app is volgens haar dus voldoende gedownload. En na een ingreep in november, waarna gebruikers zelf hun covid-test konden koppelen aan de app, krijgen ook genoeg gebruikers hun testresultaten via de app binnen. Maar vervolgens moeten de gebruikers nog zelf op een knop duwen, alvorens ze contacten op de hoogte stellen van een besmettingsrisico dat ze gelopen hebben. "En daar situeert zich een probleem", zei Moykens. "Slechts 37 procent van de mensen die een positief testresultaat binnenkrijgen, doen dat effectief. En dat is natuurlijk te weinig. Dat is de reden waarom we gezegd hebben dat we de app opnieuw onder de aandacht moeten brengen, zeker als we in de richting gaan van meer onbekende contacten." Met het oog op toekomstige versoepelingen, waarbij weer meer openbaar vervoer gebruikt wordt of er weer naar culturele evenementen gegaan wordt, biedt de app met andere woorden een meerwaarde. Ze moet dan het huidige 'manuele' contactonderzoek aanvullen, via de callcenters, dat gericht is op gekende contacten. "Vandaar een communicatiecampagne die we weer gaan uitwerken, om de app weer onder de aandacht te brengen. In de hoop dat we op die manier het aantal gegevens kunnen verhogen", aldus Moykens. (Belga)

Tijdens een persbriefing over het contactonderzoek antwoordde Moykens bij vragen van journalisten dat de app 2,5 miljoen keer gedownload is, op ongeveer een kwart van de smartphones, en dat er al 475.000 testresultaten op zijn binnengelopen. De app is volgens haar dus voldoende gedownload. En na een ingreep in november, waarna gebruikers zelf hun covid-test konden koppelen aan de app, krijgen ook genoeg gebruikers hun testresultaten via de app binnen. Maar vervolgens moeten de gebruikers nog zelf op een knop duwen, alvorens ze contacten op de hoogte stellen van een besmettingsrisico dat ze gelopen hebben. "En daar situeert zich een probleem", zei Moykens. "Slechts 37 procent van de mensen die een positief testresultaat binnenkrijgen, doen dat effectief. En dat is natuurlijk te weinig. Dat is de reden waarom we gezegd hebben dat we de app opnieuw onder de aandacht moeten brengen, zeker als we in de richting gaan van meer onbekende contacten." Met het oog op toekomstige versoepelingen, waarbij weer meer openbaar vervoer gebruikt wordt of er weer naar culturele evenementen gegaan wordt, biedt de app met andere woorden een meerwaarde. Ze moet dan het huidige 'manuele' contactonderzoek aanvullen, via de callcenters, dat gericht is op gekende contacten. "Vandaar een communicatiecampagne die we weer gaan uitwerken, om de app weer onder de aandacht te brengen. In de hoop dat we op die manier het aantal gegevens kunnen verhogen", aldus Moykens. (Belga)