Het M-decreet, op 1 september vorig jaar ingevoerd, legt de basis voor het inclusief onderwijs. Waar mogelijk, wordt er zo vaak mogelijk naar gestreefd kinderen met een beperking een plaats te geven in het reguliere onderwijs. Hier en daar werd gevreesd dat de regeling tot een leegloop van het buitengewoon onderwijs zou leiden, maar dat lijkt mee te vallen. De invoering zorgt eerder voor een evolutie dan voor een revolutie, is te horen bij Onderwijsminister Hilde Crevits. "Maar voor een leerkracht, school of klas kan één leerling al een grote uitdaging zijn", nuanceert Koen Daniëls, onderwijsspecialist van N-VA. (Belga)

Het M-decreet, op 1 september vorig jaar ingevoerd, legt de basis voor het inclusief onderwijs. Waar mogelijk, wordt er zo vaak mogelijk naar gestreefd kinderen met een beperking een plaats te geven in het reguliere onderwijs. Hier en daar werd gevreesd dat de regeling tot een leegloop van het buitengewoon onderwijs zou leiden, maar dat lijkt mee te vallen. De invoering zorgt eerder voor een evolutie dan voor een revolutie, is te horen bij Onderwijsminister Hilde Crevits. "Maar voor een leerkracht, school of klas kan één leerling al een grote uitdaging zijn", nuanceert Koen Daniëls, onderwijsspecialist van N-VA. (Belga)